آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاست

ماموریت ریچارد بنت برای ١ سال دیگر تمدید شد

خبرگزاری دید: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قطع‌نامه جدیدی را در مورد افغانستان تصویب کرد که بر اساس آن مأموریت گزارش‌گر ویژه برای افغانستان برای یک سال دیگر تمدید شد.

در ٥٤ امین نشست عادی شورای حقوق بشر، چین و پاکستان از این اجماع انصراف دادند.

نماینده اسپانیا با ارایه پیش نویس قطع‌نامه در مورد وضعیت افغانستان به نمایندگی از اتحادیه اروپا گفته است: حقوق بشر در افغانستان در حال فروپاشی است.

وی تاکید کرده که افغانستان تنها کشوری در جهان است که زنان و دختران از دسترسی به آموزش متوسطه و عالی محروم هستند و آن‌ها «از تمام عرصه‌های زندگی عمومی حذف شده اند».

او خاطرنشان کرده که زنان و دخترانی که از سیاست‌های «زن ستیزانه» تبعیت نمی‌کنند، با زندانی شدن خودسرانه، آزار و اذیت و خشونت فیزیکی مواجه می‌شوند.

وی افزوده است که این قطع‌نامه «برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان» از طا-لبان خواسته تا سیاست‌ها و عملکردهای خود را که حقوق بشر مردم در افغانستان را نقض می‌کند، تغییر داده و آن‌ها را با تعهدات حقوق بشری افغانستان مطابقت دهد.

این قطع‌نامه به این معنی است که مأموریت گزارش‌گر ویژه تمدید خواهد شد و «از او حمایت بیشتری می شود».

همچنین او را موظف می کند تا بر اساس گزارش مشترک ماه جون تمرکز کند مبنی بر این‌که «سیستم نهادینه شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی و طرد زنان و دختران چیست».

نصیر اندیشه نماینده افغانستان در جنوا نیز گفته قطع‌نامه بدون رای‌گیری تمدید شده و دیپلماسی هنوز زنده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا