آخرین اخبارافغانستانپاکستانخبر های مهمسیاست

مقامات پاکستان: توانایی مقابله با تهدیدات فرامرزی تی‌تی‌پی را داریم

خبرگزاری دید: مقامات پاکستان تحت شرایطی گفته‌اند که حتا طا-لبان افغانستان می‌دانند اسلام‌آباد توانایی مقابله با تهدیدات فرامرزی تی‌تی‌پی را دارد.

مقامات پاکستانی به شرط فاش نشدن نام به اکسپرس تریبون گفته‌اند که پاکستان گزینه‌هایی را برای مقابله با تهدید فرامرزی تی‌تی‌پی TTP بررسی می‌کند.

مقاماتی که با این موضوع سروکار دارند، معتقدند که با وجود تنش‌ها با افغانستان، پاکستان مطمئن است می‌تواند موضوع تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) را حل کند.

این مقامات گفته‌اند: مسئله یک طرح اضطراری نیست. این مسئله توانایی است و ما این توانایی را برای مقابله با این مشکل داریم.

این مقام در پاسخ به سوالی در مورد گزینه‌های احتمالی پاکستان برای مقابله با تهدید تحریک طا-لبان پاکستان در صورت ادامه پناه دادن طا-لبان افغانستان به آن‌ها، این موضوع را مطرح کرده است.

این مقام، گزینه‌های دقیق را فاش نکرده، در عوض تاکید کرده که حتی حکومت طا-لبان نیز «توانایی ما» را می‌داند.

این امر نشان می‌دهد که پاکستان ممکن است در حال بررسی حملات احتمالی فرامرزی باشد.

در ماه مارچ سال گذشته پاکستان حملات مرزی محدودی را با هدف قرار دادن پناه‌گاه‌های تحریک طا-لبان پاکستان در داخل خاک افغانستان انجام داد.

با این حال، هرگز تایید رسمی از این اقدام وجود نداشته است.

این حملات منجر به احیای گفت‌وگوهای صلح بین پاکستان و تحریک طا-لبان پاکستان با میانجی‌گری طا-لبان افغانستان شد.

با این حال، این روند نتوانست نتایج مطلوب را به همراه داشته باشد.

از آن زمان تا کنون پاکستان مسیر صلح را رها کرده و به طا-لبان افغانستان روشن کرده است که دیگر به دنبال گفت‌وگو با تحریک طا-لبان پاکستان نخواهد بود.

در عوض پاکستان پیام روشنی به کابل فرستاد تا تهدید تحریک طا-لبان پاکستان را خنثا کند. انوارالحق کاکر نخست وزیر پاکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی اخیر فاش کرد که در ماه فبروری سال جاری به طا-لبان یک گزینه روشن برای انتخاب بین پاکستان و تحریک طا-لبان پاکستان داده شد.

گفتنی است که طا-لبان افغانستان همواره پناه دادن به تی‌تی‌پی را رد کرده و گفته آن‌ها مسئول تامین امنیت پاکستان نیستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا