آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحکومتخبر های مهمسیاستمنطقه

ملا هبت الله؛ روابط دفتر سیاسی طا-لبان در قطر را محدود کرد

خبرگزاری دید: بر اساس اسناد محرمانه‌ی افشا شده گروه طا-لبان؛ ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه دیدار مسئولان دفتر سیاسی طا-لبان در قطر با مقام‌های خارجی را ممنوع کرده است. در این حکم هر نوع دیدار «خودسرانه آشکار و پنهان» ممنوع شده است. دلیل ممنوع شدن دیدارهای مسئولان این دفتر جلوگیری از بروز شکاف در صفوف طا-لبان عنوان شده، اما توضیح بیشتر داده نشده است.

به نقل از افغانستان اینترنشنال؛ منابع آگاه از درون گروه طالبان جزئیات یک جلسه طا-لبان به رهبری ملا هبت‌الله در قندهار را شریک کردند.

این نشست طا-لبان برای جلوگیری از اقدامات ‘مغرضانه و خودسرانه’ در صفوف این گروه در دفتر ولایت قندهار برگزار شد. در این نشست به دیدارها و نشست‌های وزیر دفاع و مقام‌های اداره استخبارات در دفتر سیاسی طا-لبان در دوحه با نمایندگان کشورها اشاره شد.

در نشست طا-لبان در قندهار به رهبری ملاهبت‌الله آخندزاده تصمیم گرفته شد که دفتر سیاسی طا-لبان در قطر نباید به صورت «خودسرانه» با نمایندگان خارجی دیدار کند.

رهبر طا-لبان همچنان دستور داده است که جزئیات دیدارهای دفتر سیاسی این گروه در قطر با خارجی‌ها و همچنین جزئیات دیدارهای مقام‌های طا-لبان، که از کابل به دوحه سفر می‌کنند، باید چند روز قبل با دفتر او در قندهار شریک شود و اگر از پاسخی از این دفتر دریافت نکردند، مقام‌های طا-لبان هیچ کاری نکنند.

در نشست طا-لبان در قندهار تاکید شده در صورتی که این کار صورت نگیرد، نه تنها سرپیچی از حکم «امیرالمومنین» طالبان به حساب می‌آید، بلکه «برای دشمن در صفوف مقدس امارت اسلامی راه را باز می‌کند تا شکاف و اختلاف ایجاد کند.»

در این نشست همچنین گفته شد که هدف «دشمنان» طا-لبان تنها این نیست که توسط دا/عش رهبران طا-لبان را هدف قرار دهد، بلکه هدف اصلی‌شان این است که با ایجاد اختلاف در صفوف طا-لبان، خودشان را جابه‌جا کنند و سپس با تقسیم کردن طا-لبان به چند گروه به اهداف خود برسند.

به گفته منابع، در پی این جلسه دفتر ملاهبت‌الله آخندزاده، حکمی به دفتر سیاسی این گروه در قطر ارسال کرده و گفته که تمام اعضای این دفتر مکلف به اطاعت از این حکم هستند.

در حکمی که دفتر رهبر طا-لبان به دفتر سیاسی این گروه در قطر ارسال شده، آمده است که با وجود درخواست مکرر طا-لبان، هنوز کرسی افغانستان در سامان ملل به طالبان واگذار نشده است، اما برای تعیین نماینده ویژه تلاش می‌کنند که این اقدام به هیچ صورت برای طا-لبان قابل قبول نیست.

این تصمیم رهبر طا-لبان در پی رفت و آمد شماری از رهبران طا-لبان از جمله محمدیعقوب مجاهد، وزیر دفاع، عبدالحق وثیق، رئیس عمومی استخبارات طا-لبان و امیرخان متقی، وزیر خارجه طا-لبان به قطر گرفته شده است.

علاوه از این رفت و آمدها، شماری از اعضای دفتر سیاسی طا-لبان در قطر که اعضای فعلی کابینه طا-لبان هم اند، اعضای خانواده‌های‌شان در قطر به سر می‌برند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا