آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

مک‌کال: بایدن روابط طا-لبان را با گروه‌های تروریستی کم اهمیت جلوه می‌دهد

خبرگزاری دید: مایکل مک‌کال رییس کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا می‌گوید که مبارزه طا-لبان در مقابل شاخه خراسان گروه داعش، اعتنا به توافقنامه دوحه نه، بلکه به هدف حفظ اقتدار داخلی طا-لبان است.

کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا که مک‌کال ریاست آن را عهده دار است، روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای به نقل از این قانون‌گذار جمهوری‌خواه گفته است که دولت جو بایدن رییس جمهور امریکا هفته گذشته یک بار دیگر ادعا کرد که طا-لبان بر اساس مکلفیت‌های مبارزه با تروریزم توافق‌نامه دوحه عمل می‌کنند، زیرا به نظر دولت بایدن، طا-لبان برای شکست شاخه خراسان داعش کار می‌کند.

مک‌کال مدعی شده که بایدن تلاش کرده تا «روابط تروریستی گروه طا-لبان» را نادیده بگیرد.

قصر سفید تاکنون در این خصوص تبصره نکرده است.

حدود دو سال بعد از خروج پر هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان، جو بایدن گفته که طا-لبان در بیرون راندن القاعده از افغانستان کمک می‌کنند.

بایدن حدود چهار ماه پیش گفته بود: یادتان می‌آید در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم که القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم که آنان آنجا نخواهند بود. گفتم که از طا-لبان کمک خواهیم گرفت. حالا چه می‌شود؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود.

مک‌کال که از منتقدین حکومت ایالات متحده است، افزوده که «در واقع، طا-لبان با متحدین القاعده شان برای شکست دادن دشمن مشترک خویش، شاخه خراسان گروه داعش، منحیث بخشی از تلاش داخلی برای قدرت که از سال ۲۰۱۴ به اینسو جریان دارد، کار می‌کنند».

این قانون‌گذار بیان داشته که طا-لبان هیچ زمانی روابط شان را با القاعده قطع نکرده، گروهی که حکومت امریکا آن را سازمان تروریستی توصیف می‌کند.

او گفته است: اگر طا-لبان واقعاً برای حفظ مکلفیت‌های مبارزه با تروریزم خود عمل می‌کردند، به عوض پول دادن، محافظت کردن و به کار گرفتن، برای شکست القاعده کار می‌کردند.

گفتنی است که کمیته نظارتی سازمان ملل متحد نیز در گزارش اخیر خود  نسبت به رشد گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار داده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا