آخرین اخبارجهانسیاست

هراس از روسیه؛ برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو پس از جنگ سرد

خبرگزاری دید: بزرگترین رزمایش نظامی کشورهای عضو ناتو هفته آینده با اشتراک ۹۰ هزار نفر اجرا می‌شود. این رزمایش بزرگترین مانور اعضای ناتو پس از جنگ سرد خوانده شده است.

سازمان انتلانتیک شمالی –ناتو- روز گذشته (پنجشنبه ۲۹ جدی) اعلام کرد هفته آینده بزرگترین رزمایش نظامی خود از زمان جنگ سرد بدین سو را با حضور ۹۰ هزار نفر برگزار می‌کند.

ناظران می‌گویند هدف عمده این تمرین گسترده نظامی، منصرف کردن روسیه از هدف قرار دادن یک کشور عضو این ائتلاف نظامی است.

فرماندهان این سازمان متشکل از ۳۱ کشور اعلام کرده‌اند که این رزمایش «نشان می‌دهد ناتو می‌تواند عملیات پیچیده چند حوزه‌ای را در طول چندین ماه و در طول هزاران کیلومتر، از شمال تا مرکز و شرق اروپا و در هر شرایطی انجام دهد».

این رزمایش به عنوان یک «شبیه‌سازی از سناریوی درگیری قریب‌الوقوع با یک دشمن تقریباً هم‌سطح» توصیف شده است.

برگزاری این رزمایش در حالی اعلام شده است که جنگ روسیه در اوکراین با شدت ادامه دارد. ناتو به عنوان یک سازمان مستقیماً در منازعه شرکت ندارد، با این حال بسیاری از کشورهای عضو این سازمان سلاح و مهمات را به صورت جداگانه یا گروهی به کی‌یف ارسال می‌کنند و به سربازان اوکراینی آموزش نظامی ارائه می‌دهند.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان هشدار داده است که روسیه ممکن است بعد از اوکراین و در کمتر از یک دهه آینده به کشورهای عضو ناتو حمله کند. او گفت: «کارشناسان ما انتظار دارند این واقعه احتمالی در پنج تا هشت ساله پیش‌رو اتفاق بیفتد».

آقای پیستوریوس با این حال این اتفاق را «فعلا» بعید خواند و اضافه کرد: «یک چیز مسلم است؛ ما با یک وضعیت تهدید نظامی در اروپا روبرو هستیم که در ۳۰ سال گذشته وجود نداشت».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا