آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمزنانسیاست

هشدار سازمان ملل: ممنوعیت کار زنان را نمی‌توانیم عملی کنیم، عواقب آن به مقامات است

خبرگزاری دید: یوناما می‌گوید که مقامات افغانستان به دنبال این هستند که سازمان ملل متحد را مجبور کنند بین ماندن و ارایه خدمات در حمایت از مردم افغانستان و پایبندی به مقررات و اصولی که موظف به رعایت آن است، یک انتخاب وحشتناک انجام دهد.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) امروز سه‌شنبه(۲۲ حمل) در بیانیه جدیدی هشدار داده است که تصمیم امارت اسلامی را در مورد محدودیت کار زنان نمی‌تواند عملی کند و عواقب آن به دوش رهبران خواهد بود.

سازمان ملل با تقبیح کردن تصمیم مقامات در مورد منع کار زنان گفته است: این ممنوعیت بر اساس قوانین بین‌المللی، از جمله منشور سازمان ملل متحد غیرقانونی است و به همین دلیل سازمان ملل متحد نمی‌تواند آن را عملی کند.

یوناما افزوده که طا-لبان با این ممنوعیت به دنبال این هستند که سازمان ملل را مجبور سازند که بین ماندن و ارایه خدمات در حمایت از مردم افغانستان، پایبندی به مقررات و اصولی که این سازمان موظف به رعایت از آن‌ها است، یک انتخاب وحشتناک انجام دهد.

سازمان ملل هشدار داده است: این امر باید روشن باشد که هرگونه عواقب منفی برخاسته از این بحران برای مردم افغانستان بر عهده مقامات حاکم خواهد بود.

یوناما در ادامه افزوده که نماینده خاص دبیر کل این سازمان اکنون یک دوره بررسی عملیاتی را الی تاریخ ۵ ماه می سال ۲۰۲۳ آغاز کرده است.

با این حال، سازمان ملل طبق دستور شورای امنیت، تعامل اصولی و سازنده‌ای را در تمام سطوح ممکن با مقامات حفظ خواهد کرد.

سازمان ملل همچنین به همه کارمندان افغان اعم از زنان و مردان دستور داده است که به استثنای محدود برای انجام وظایق حیاتی به وظایف خویش در دفاتر سازمان ملل حاضر نشوند.

این در حالی است که هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل امروز در بیانیه‌ای از جهان خواست مردم افغانستان را در این لحظه حساس تنها نگذارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا