آخرین اخباراجتماعهند

هند صادر نشدن ویزا برای دانشجویان افغان را عدم اعتماد و کارایی ساختار خواند

خبرگزاری دید: وزیر خارجه هند دلیل صادر نشدن ویزا برای دانشجویان افغانستانی را عدم اعتماد کارایی ساختار خواند و متقاضیان را به صبر بیشتر فراخواند.


اس. جی‌‌شنکر وزیر امور خارجه هند به تازگی با اشاره به اعتراضات دانشجویان افغانستان از عدم صدور ویزا گفته است که این روند به دلیل نگرانی‌های امنیتی، اعتماد و کارایی ساختار به تعویق افتاده است.
وزیر امور خارجه هند در پاسخ به سوالی در مورد لغو ویزا برای دانشجویان افغان که در حال ادامه تحصیل در هندوستان بودند و از زمان تسلط طالبان در ماه اگست گذشته قادر به بازگشت نبودند، گفت: هیچ کس نمی‌تواند در احساسات هند نسبت به افغان‌ها شک کند.
در آن زمان، دهلی نو تمامی ویزاهای صادر شده برای شهروندان افغانستان را لغو کرد و روند جدید «ویزای الکترونیکی اضطراری» را اعلام کرد.
با این حال، مقامات می‌گویند که از ده‌ها هزار درخواست دریافت شده در سال گذشته، ویزاهای الکترونیکی به کم‌تر از ۳۰۰ افغان صادر شده است که بیشتر آن‌ها هندو و سیک هستند که از دست طالبان فرار کرده‌اند.
عدم صدور ویزا باعث اعتراض رسمی سفیر افغانستان در دهلی نو و همچنین تظاهرات اخیر در مقابل سفارت هند در کابل شد.
جی‌شنکر گفته است: ما شرایطی داشتیم که مجبور شدیم سفارت را تخلیه کنیم، حتی در صحنه حضور نداشتیم تا امور را بررسی کنیم. در آن زمان، ابهامات زیادی در مورد پاسپورت، ویزا …. این‌ها موضوعات واقعی بود که وجود داشت.
جی‌شنکر با اشاره به ارسال کمک‌های گندم، دارو و واکسین هند به افغانستان با وجود مشکلات زیاد، افزوده است: هیچکس نمی‌تواند در احساسات هند نسبت به مردم افغانستان شک کند.
وی از دانش‌آموزان خواست تا زمان حصول سطحی از اعتماد و کارایی برای راه‌اندازی مجدد ویزا صبر کنند.
در حال حاضر تخمین زده می شود که حدود ۱۴ هزار دانشجوی افغان در هندوستان هستند و در ۷۳ دانشگاه تحصیل می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا