آخرین اخباراسلایدشوجهانحقوق بشر

واکنش تند دیدبان حقوق بشر به اعدام جمعی ۸۱ تن در سعودی!

خبرگزاری دید: دیدبان حقوق بشر می‌گوید که اعدام دسته‌جمعی ۸۱ نفر، از جمله ۴۱ شیعه «نمایش وحشیانه حکومت استبدادی» سعودی‌ها بود.

دیدبان حقوق بشر

 

سازمان دیدبان حقوق بشر امروز سه‌شنبه(۲۴ حوت) در گزارشی گفت که اعدام ۸۱ مرد توسط مقامات سعودی به تاریخ ۱۲ مارچ ۲۰۲۲، بزرگ‌ترین اعدام دسته‌جمعی طی سال‌‌های اخیر بود و سوءاستفاده سیستماتیک و گسترده دستگاه قضایی عربستان سعودی نشان‌دهنده این است که محاکمه هیچ یک از این افراد اعدام‌شده، عادلانه نبود.
فعالان حقوق بشری به دیدبان حقوق بشر گفتند که ۴۱ نفر از این افراد متعلق به اقلیت مسلمان شیعه این کشور هستند که مدت‌هاست از تبعیض و خشونت سیستماتیک دولت رنج می‌برند.
مایکل پیج معاون مدیر خاورمیانه در دیدبان حقوق بشر گفته است: اعدام دسته‌جمعی ۸۱ مرد در عربستان سعودی آخر هفته نمایش وحشیانه از حکومت استبدادی این کشور و دستگاه قضایی بود که عادلانه بودن محاکمه‌ها و احکام آن‌ها را در شک و تردید جدی قرار می‌دهد.
وی افزود: بی‌رحمی تکان‌دهنده رفتار آن‌ها [سعودی‌ها] با این واقعیت تشدید می‌شود که بسیاری از خانواده‌ها مانند ما بعد از این واقعه و از طریق رسانه‌ها از مرگ عزیزان شان مطلع شدند.
وزارت داخله سعودی با نشر نام‌های این افراد گفته بود که آنان به دلیل جنایاتی از جمله قتل و ارتباط با گروه‌های تروریستی خارجی و همچنین جرایم جنایی از جمله ترور مقام‌ها و مهاجران اعدام شده‌اند.
دیدبان حقوق بشر با بیان این که تنها سه نفر از ۴۱ مرد شیعه به اتهام قتل محکوم شده بودند، افزود: تمام محاکمات با نقض آیین دادخواهی همراه بود، از جمله این که آن‌ها هر بار به دادگاه گفته بودند که در بازجویی‌ها مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند و اعترافات شان به زور گرفته شده است.
در میان اعدام شدگان، ۷ شهروند یمن و ۱ شهروند سوریه نیز شامل بوده‌اند.
فعالان حقوق بشری به دیدبان حقوق بشر گفتند که بسیاری از اعضای خانواده‌های اعدام‌شدگان از اعدام‌ها مطلع نبودند و به آن‌ها فرصتی برای خداحافظی داده نشده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا