آخرین اخبارجهانسیاست

پرتاب کننده کفش به‌ سوی بوش، چه‌گونه نماینده مردم عراق شد؟

از یک نگاه می‌توان گفت، پرتاب کفش هرچند باعث رنج‌های زیاد و شکنجه‌های بی‌شمار گردید، اما این تهدید فرصتی برایش شد تا در سطح دنیا مشهور شود، از مردمش دفاع کند و در قانون‌گذاری حضور کامل داشته باشد.


منتظر الزیدی روزنامه‌نگار عراقی؛ کسی که در سال ۲۰۰۸ به ‌سوی جورج بوش کفش پرتاب کرد، توانسته است به مجلس راه یابد. این خبر که از ارزش شگفتی برخوردار است، این‌روزها به‌ شدت میان کاربران در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود. زیدی متولد ۱۹۷۹، خبرنگار شیعه مذهب تلویزیون البغدادیه بود. او مانند هزاران روزنامه‌نگار دیگر، ساده می‌زیست و تحولات را تعقیب می‌کرد، اما با «پرتابِ کفش» به ‌سوی رییس جمهور وقت امریکا، در صدر خبرهای مهم‌ترین رسانه‌های دنیا قرار گرفت.
او در سال ۱۳۸۷ در یک کنفرانس مهم مطبوعاتی که جورج بوش و نوری المالکی صحبت می‌کردند، کفش‌هایش را یکی پس از دیگری به‌ سوی رییس جمهور امریکا پرتاب کرد و کفش‌هایش را «بوسه خداحافظی» از طرف مردم عراق نامید.
او بعد از دستگیری، بازداشت و شکنجه در زندان، درخواست پناهندگی در کشور سویس را کرد. مدت‌ها بعد توانست فعالیت‌های مدنی و اجتماعی به حمایت قربانیان عراق در اروپا انجام دهد.
زیدی در این اواخر در انتخابات مجلس عراق با حمایت ائتلاف سائرون مقتدا صدر نامزد شد و خبرها می‌رسد که توانسته اعتماد مردمش را کسب کند و راهی مجلس شود.
این روزنامه‌نگار هدفش در شرکت به انتخابات را مبارزه با فساد خوانده بود.
به‌هر روی، عوامل زیاد فردی و اجتماعی باعث شد که زیدی پس از تحمل شکنجه‌های بسیار وارد کار زار انتخاباتی شود و بتواند رای به‌ دست بیاورد. از نگاه فردی، زیدی توانست تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.
او یک روزنامه‌نگار کار کشته‌ بود و از واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی جهان باخبر. این باخبری باعث شد که بتواند خود را به‌خوراک اطلاعاتی رسانه‌های محور و پیرامون تبدیل کند. بدون شک، در دنیای اطلاعاتی امروز سوژه که مورد نشانه‌ رسانه‌ها قرار می‌گیرد، هرنوع برخورد با آن خبرساز است. به‌ همین دلیل، او می‌دانست که هرچند کار فوق‌العاده خطرناکی کرده است، اما به‌زودی نمی‌توانند نیست و نابودش کنند.
از لحاظ اجتماعی، او دارای مهارت ارتباطی فوق‌العاده بود و توانست با مردمش ارتباط فکری خوبی برقرار کند. نبض جامعه را در دست داشت و می‌دانست که چه عواملی باعث پیروزی در مبارزات انتخاباتی می‌شود.
از یک نگاه می‌توان گفت، پرتاب کفش هرچند باعث رنج‌های زیاد و شکنجه‌های بی‌شمار گردید، اما این تهدید فرصتی برایش شد تا در سطح دنیا مشهور شود، از مردمش دفاع کند و در قانون‌گذاری حضور کامل داشته باشد.
از آن‌جایی‌که زیدی طرفداران و مخالفان بسیار شدید در سطح جهان دارد، این خبر برای شماری مسرت‌بخش و برای عده‌ای هم دردآور است. چرا که موافقت و مخالفت با زیدی در سطح جهانی به‌شکل نرم و رسانه‌ای آن وجود داشت. همین‌اکنون بازتاب این خبر در سطح دنیا، نشان‌گر واکنش‌های سیاسی موافقان و مخالفان زیدی است. بدون شک، زیدی وارد فاز جدیدی از سیاست در دنیای شده است که دوست و دشمنش بسیار است. این به عقلانیت سیاسی و اجتماعی او بر می‌گردد که از این شرایط چه‌گونه به نفع خود و مردمش استفاده می‌کند.
سیدعبدالبصیر مصباح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا