آخرین اخبارجهانسیاست

پشتیبانی قزاقستان از تلاش‌های واحد جهان برای کمک به افغانستان

خبرگزاری دید: معاون اول وزیر خارجه قزاقستان در دیدار با نمایندگان ویژه امریکا در امور افغانستان گفته که آستانه از یکپارچه کردن تلاش‌های بین‌المللی برای کمک به افغانستان و رسید‌گی به بحران پیچیده انسانی این کشور حمایت می‌کند.

وزارت امور خارجه قزاقستان به تاز‌گی در بیانیه‌ای اعلام کرده که غیرت عمروف معاون اول وزیر خارجه این کشور در دیدار با توماس ویست نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان گفته که آستانه از یکپارچه  بودن تلاش‌های بین‌المللی برای کمک به افغانستان و رسیدگی به بحران پیچیده انسانی این کشور حمایت می‌کند.

غرب برای شرکت در نشست ویژه C5+1 در مورد افغانستان به تاریخ ۲۷ تا ۲۸ جولای وارد آستانه شد، که در آن قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبیکستان و ایالات متحده ارایه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، حفاظت از انسان‌ها، حقوق، همکاری بین‌المللی، امنیت و مبارزه با تروریزم را به بحث و بررسی گرفتند.

بر بنیاد این گزلرش، عمروف بر ابتکار قاسم جومارت توکایف رییس جمهور قزاقستان جهت ایجاد یک مرکز منطقه‌ای با محوریت سازمان ملل متحد در آلماتی را برجسته کرده تا اهداف توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان به منظور ارتقای همکاری در توسعه سرمایه‌گذاری اجتماعی-اقتصادی و تجاری تقویت شود.

مقامات وزارت خارجه قزاقستان همچنین بر اهمیت یک رویکرد عملگرایانه مورد توافق برای تثبیت وضعیت افغانستان تاکید کرده است.

ایالات متحده از اقدامات دولت قزاقستان برای ارایه کمک به مردم افغانستان، به ویژه اقدامات ثبات‌ساز وضعیت اجتماعی و اقتصادی این کشور قدردانی کرده است.

سی٥+١ که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد، یک پلتفرم دیپلماتیک منطقه‌ای برای تعامل پنج کشور آسیای مرکزی با ایالات متحده در تجارت، اقتصاد و سایر زمینه‌های مورد علاقه متقابل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا