آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

پوتین: بریکس می‌تواند در مناقشه غزه نقش تعیین کننده داشته باشد

خبرگزاری دید: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به تازگی گفته که گروه بریکس می‌تواند در حل و فصل بحران غزه نقش برجسته بازی کند.

به نقل از یورونیوز، پوتین روز سه‌شنبه بر راه‌حل سیاسی جنگ غزه به منظور دستیابی به یک توافق تاکید کرد و گفت که کشورهای منطقه و اعضای بریکس قادرند در تلاش‌ها برای دستیابی به چنین توافقی مشارکت کنند.

رییس جمهور روسیه که در نشست مجازی سران کشورهای عضو بریکس به شکل ویدیویی سخن می‌گفت بار دیگر بحران خاورمیانه را ناشی از شکست دیپلماسی امریکا در منطقه قلمداد کرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: «ما خواستار تلاش‌های مشترک جامعه بین‌المللی با هدف کاهش تنش، برقراری آتش‌بس و یافتن راه حل سیاسی برای مناقشه فلسطین و اسراییل هستیم».

ولادیمیر پوتین بدون اشاره به سازمان‌دهی چنین تلاشی افزود: «اعضای بریکس و کشورهای منطقه می توانند نقشی کلیدی در این زمینه ایفا کنند».

گروه بریکس شامل کشورهای برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی است. بریکس ماه اگست گذشته موافقت خود را با پیوستن عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات عربی متحده به عنوان اعضای جدید این گروه اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین پیش‌تر نیز در اظهاراتی بارها به سیاست ایالات متحده حمله کرده و ضمن درخوست از اسرایيل برای خویشتن‌داری، خواستار حل و فصل سیاسی مناقشه میان اسراییل و فلسطینی‌ها شده بود.

رییس جمهور روسیه ماه گذشته با هشدار به اسرایيل نسبت به محاصره غزه به همان روشی که آلمان نازی، لنینگراد را در جنگ دوم جهانی محاصره کرد، گفت که حمله زمینی به غزه منجر به تلفات غیرنظامی «غیرقابل قبول» خواهد شد.

آقای پوتین روز سه شنبه شمار کودکان جان باخته در غزه را «وحشتناک» خواند و افزود که مشاهده عمل‌های جراحی روی کودکان بدون استفاده از داروی بیهوشی «احساسات خاصی را برمی انگیزد».

وی در ادامه یادآور شد: «به دلیل کارشکنی‌های صورت گرفته در تصمیمات سازمان ملل که به وضوح بر تشکیل دو کشور مستقل اسراییل و فلسطین و همزیستی مسالمت آمیز آنها تاکید دارد، چند نسل از فلسطینی‌ها در فضایی آکنده از بی‌عدالتی پرورش یافته و بزرگ شدند؛ ضمن آنکه اسرائیلی‌ها نیز در این شرایط نمی‌توانند امنیت کشور خود را به شکل کامل تضمین کنند».

گفتنی است که شی جین پینگ رییس جمهور چین نیز پیش‌تر در همین نشست مجازی طی سخنانی ضمن درخواست برقراری آتش‌بس در نوار غزه تاکید کرد که بدون «حل و فصل عادلانه» مسئله فلسطین، صلح و ثبات پایدار در خاورمیانه برقرار نخواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا