آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهامنیت و حوادثجهانچینخبر های مهممنطقه

پکن: طا-لبان حکومت فراگیر تشکیل دهند

خبرگزاری دید: وزارت خارجه چین از برگزاری سومین نشست میکانیزم ارتباطی افغانستان-چین در پکن خبر داد و گفت درباره موضوعات مختلف کمک‌های بشری و بازسازی اقتصادی تبادل نظر شده است. همچنین پکن اظهار امیدواری کرده است که طا-لبان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد تشکیل حکومت فراگیر رسیدگی کند.


وزارت خارجه چین به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که لیو جین سونگ رییس بخش آسیایی وزارت خارجه و هیئت طا۰لبان به ریاست محمد ذاکر جلالی مقام وزارت خارجه حکومت سرپرست در پکن دیدار کرده است.
لیو با اشاره به ضرب المثل رایج مبنی بر این‌که “دوستان می‌آیند و می‌روند، اما همسایه‌ها می‌مانند”، گفته است که از سال ۲۰۲۱ به این طرف، چین مفهوم دیپلماتیک دوستی، صمیمیت، منفعت متقابل و فراگیری را که از سوی رییس جمهور این کشور پینهاد شده بود، تطبیق کرده است.
طرفین در رابطه به موضوعات مختلف دوجانبه، کمک‌های بشردوستانه و بازسازی اقتصادی رایزنی کرده‌اند.
جانب افغانستان از چین خواستار کمک در زمینه اسکان مجدد پناهندگان، پیش‌گیری و کاهش بلایای طبیعی، بهبود وضعیت صحی و درمان کودکان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی شده است.
هیئت طا-لبان همچنین بیان داشته که مایل است در ساخت مشترک طرح “کمربند و جاده” مشارکت فعال داشته باشد و همکاری‌های عملی را در زمینه‌های مختلف با چین تعمیق بخشد.
دو طرف از کشورهای مسئول وضعیت کنونی افغانستان خواسته تا مسئولیت شان را در بازسازی این کشور با جدیت انجام دهند، دارایی‌های مسدود شده را بازگردانند و نمک به زخم‌های مردم افغانستان نزنند.
مقام وزارت خارجه چین در ادامه گفته که پکن امیدوار است طا-لبان فعالانه به برخی از نگرانی‌های منطقی جامعه جهانی در مورد تشکیل حکومت فراگیر رسیدگی کند.
لیو جین افزوده که حجم تجارت دوجانبه چین و افغانستان در سال گذشته به ۱.۳۳ میلیارد دالر امریکایی رسیده است که بالاترین رکورد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۲۵.۴ درصد افزایش داشته است.
جلغوزه سیاه به ارزش بیش از ۵۷ میلیون دالر امریکایی پیوسته از افغانستان به چین صادر شده است.
در همین حال، یو شیائویونگ نماینده ویژه چین در امور افغانستان امروز پنجشنبه(۳۰ حمل) در برگه ایکس خود نگاشته که این نشست کاری بسیار موفقیت‌آمیز بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا