آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجنگحقوق بشرخبر های مهمزنان

کارشناسان ملل متحد: “آپارتاید جنسیتی” در افغانستان، جنایت علیه انسانیّت است

خبرگزاری دید: کارشناسان سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواستند تا آپارتاید جنسیتی را در افغانستان به عنوان جنایت علیه بشریت بشناسند. آن‌ها هشدار دادند که در افغانستان، فرمان‌ها، سیاست‌ها و رفتار طا-لبان یک سیستم نهادینه شده از تبعیض، ستم و سلطه بر زنان و دختران است که به آپارتاید جنسیتی تبدیل می‌شود.

دوروتی استرادا تانک، کلودیا فلورس، ایوانا کرستیچ، هاینا لو و لورا نیرینکیندی و همچنان گروه کاری تبعیض علیه زنان و دختران روز گذشته (۱ حوت) در بیانیه‌ای با تاکید بر وضعیت زنان و دختران در افغانستان، گفتند که چالش‌های روز افزون جهانی ایجاب می‌کند تا آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شود.

آن‌ها هشدار دادند که در افغانستان، فرمان‌ها، سیاست‌ها و رفتار طا-لبان یک سیستم نهادینه شده از تبعیض، ستم و سلطه بر زنان و دختران است که به آپارتاید جنسیتی تبدیل می‌شود.

کارشناسان سازمان ملل گفته اند: آپارتاید جنسیتی صرفاً یک امکان نظری یا ساختار قانونی نیست، بلکه یک تهدید واقعی و یک واقعیت زنده برای میلیون‌ها زن و دختر در سراسر جهان است؛ واقعیتی که در حال حاضر به‌ صراحت در حقوق بین‌الملل تدوین نشده است.

در بیانیه آمده است: طا-لبان تدوین آپارتاید جنسیتی در حقوق بین‌الملل را بسیار ضروری می‌کند، چون به جامعه بین‌المللی اجازه می‌دهد تا اقدامات این گروه را بر زنان و دختران افغان بهتر شناسایی و به آن رسیدگی کند.

آن‌ها از کشورهای عضو و ناظر مجمع عمومی خواستند که با به‌رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی به‌عنوان جنایت علیه بشریت به‌هدف انقیاد سیستماتیک، از اصول حقوق بشر برابری و عدم تبعیض، کرامت انسانی، مشارکت فراگیر و مسوولیت پذیری در سطح جهانی حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا