آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

کاظمی قمی: ناامن سازی افغانستان برای امریکا اولویت است

خبرگزاری دید: فرستاده ویژه و سفیر ایران در افغانستان ضمن پربار خواندن دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی، می‌گوید که ناامن سازی افغانستان اولویت امریکا است.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه و سفیر ایران در افغانستان، پس از دیدار از پاکستان به یک رسانه ایرانی گفته: «ما به یک‌ توافق مبنی بر تعامل با کابل برای کمک به بهبود شرایط افغانستان دست یافته‌ایم».

کاظمی قمی در ادامه افزوده که امریکایی‌ها با وجود شکست «مفتضحانه»‌ خود در افغانستان، منطقه و این کشور را رها نکرده‌ و اهداف امریکا هم‌چنان وجود دارد.

نماینده ویژه و سفیر ایران تأکید کرده که ایالات متحده راهبردهای عملیاتی خود را تغییر داده‌، آن‌ها زمانی فکر می‌کردند با نظامی‌گری و لشکرکشی می‌توانند به اهداف نامشروع خود برسند؛ اما پس از شکست در این شیوه به شیوه‌های دیگری روی آوردند.

کاظمی قمی هم‌چنین تصریح کرد که امریکایی‌ها افغانستان را محل تنازع و تقابل با رقبای امریکا یعنی چین، ایران و روسیه قرار می‌دهند که افغانستان هم‌چنان باید مسیر تقابلی با این کشورها را دنبال کند.

سفیر و نماینده ویژه ایران گفته پدیده تروریزم از جمله داعش خراسان جزء راهکارهای امریکا است که در راستای ناامن‌سازی افغانستان دنبال می‌شود.

از سویی هم کاظمی قمی اضافه کرد، آنچه که مهم است کشورهای همسایه و منطقه باید از فضای پسااشغالگری افغانستان که امروز یک فرصت جدید تلقی می‌شود، در جهت یک هم‌گرایی استفاده نمایند و از طریق همکاری‌های خود بهبود شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی در افغانستان را دنبال کنند.

نام‌‌بُرده بار دیگر نیز گفت امریکا و متحدانش بعد از ۲۰ سال اشغالگری در افغانستان در اهدافی که در این کشور و منطقه تعریف کرده بودند ناکام ماندند، البته این ناکامی به افغانستان محدود نمی‌شود؛ ما در کشورهای دیگر مثل عراق، سوریه، یمن و لبنان شاهد شکست سیاست‌های امریکا هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا