افغانستانجهانگزارشمصاحبه

کشور ناروی تاکنون چهارهزار پروژه را در فاریاب تطبیق کرده‌است

 

مسوولان محلی در فاریاب می‌گویند که کشور شاهی ناروی در بخش‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در این ولایت در حدود ۴ هزار پروژه را تطبیق کرده‌است

مسوولان محلی در فاریاب می‌گویند که کشور شاهی ناروی در بخش‌های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در این ولایت در حدود ۴ هزار پروژه را تطبیق کرده‌است.

سید انورسادات، والی فاریاب با استقبال از کمک و همکاری‌های کشور ناروی در بخش‌های امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خبر گزاری دید می‌گوید که کشور شاهی ناروی از چندین سال بدین‌سو در این ولایت صدها پروژه خُرد و بزرگ را تطبیق کرده‌است.

والی فاریاب می‌افزاید که کمک‌های کشور ناروی در بخش زراعت و مالداری، اعمار بندها، توزیع بزهای کشمیری، ایجاد فارم‌های مرغداری و مالداری، کانال‌ها، سربندها، دیوارهای استنادی و سایر خدمات عام‌المنفعه بوده است.

آقای سادات همچنان می‌گوید که این کشور در بخش‌های مالی و تخنیکی نیز در فاریاب کمک‌ کرده‌است.

وی می‌گوید که ناروی در بخش معارف تاکنون ساختمان‌های مکتب و همچنان شمار زیادی از مراکز آموزشی را در مرکز و ولسوالی‌های فاریاب اعمار کرده و در بخش‌های صحت، شبکه‌های آب آشامیدنی، آموزش‌های حرفه‌ای به جوانان بشمول دختران نیز همکاری داشته‌اند.

والی فاریاب همچنان گفت: این کشور همچنین بیش از ۶ هزار پایه سولرآفتابی را در ولسوالی‌های کوهستان، پشتونکوت،شرین تگاب، بلچراغ، قرمقول و دولت‌آباد فاریاب توزیع کرد.

مسوولان محلی فاریاب می‌گویند که ناروی به‌خاطر اعمار کلینیک‌های صحی، تاسیسات محبس مرکزی، سالون کنفرانس ۷۰۰ نفری ولایت، سالون کنفرانس امور زنان، بندهای کوچک، برق و تاسین گُدام‌ها، همکاری کرده است.

در همین حال، شریفه عظیمی، رییس امور زنان فاریاب، با ابزار خوشی از کمک‌های کشور شاهی ناروی در بخش زنان، می‌گوید: کمک‌های کشور شاهی ناروی از سال ۲۰۰۳ میلادی بدین‌سو، به‌خاطر ایجاد زمینه‌های کاری به بانوان در این ولایت ادامه دارد.

بانو عظیمی می‌افزاید که با حمایت و همکاری کشور ناروی برای بانوان فاریابی در بخش‌های حفظ‌الصحه، صنایع دستی و سوادآموزی کمک صورت گرفته است.

رییس امور زنان ولایت فاریاب همچنان گفت که بیش از ۶ هزار خانم در مرکز و ولسوالی‌های فاریاب از کمک‌های کشور ناروی در این ولایت بهره‌مند شده‌اند.

وی کمک‌هایی را که از سوی ناروی در قسمت ایجاد فرصت‌های شغلی برای بانوان صورت گرفته، باعث کاهش خشونت‌ها علیه زنان در این ولایت دانست.

رییس امور زنان فاریاب خواستار ادامه همکاری‌های کشور شاهی ناروی به‌خاطر رشد وضعیت اقتصادی بانوان شده و گفت که این کشور به‌خاطر ایجاد زمینه‌های کاری برای بانوان، دستگاه‌های صنایع دستی ایجاد نماید، تا بانوان از لحاظ اقتصادی خودکفا شوند.

از سوی هم غلام‌سخی بیان، رییس معارف فاریاب نیز از کمک‌های کشور ناروی در بخش معارف این ولایت ابراز قدردانی کرده و گفت: کشور ناروی از آغاز فعالیت‌های  خود در چوکات تیم«پی آر تی» مقیم میمنه، ساختمان ۱۴۲ باب مکتب اعمار کرده است.

وی می‌گوید که با اعمار ساختمان ۱۴۲ باب مکتب از سوی ناروی، مشکل بیش از دوصدهزار دانش‌آموز، مرفوع شده‌است.

رییس معارف فاریاب گفت: با آن‌که پروژه‌های کشور شاهی ناروی در بخش ساخت‌وساز ساختمان‌های مکاتب جریان دار، این کشور به‌خاطر بلند بردن ارتقای ظرفیت معلمین و دانش‌آموزان نیز برنامه‌های آموزشی را هنوز هم راه‌اندازی می‌کند.

رییس معارف فاریاب همچنان گفت که همکاری کشور شاهی ناروی در بخش معارف هیچگاه فراموش نخواهد شد و نام این کشور به تاریخ معارف فاریاب ثبت خواهد شد.

با این‌همه، هنوز هم پروژه‌های کشور ناروی در بخش‌های ساختمانی، ارتقای ظرفیت، آموزش‌های حرفوی، زراعت و مالداری، تجارت، ورزش، جامعه مدنی، جوانان، توانمندسازی زنان و تقویه اداره محلی فاریاب از طریق موسسات اکتید، داکارNCA درحال تطبیق‌شدن است.

کشور شاهی ناروی، طی یک‌ونیم دهه اخیر، در شمار زیادی از ولایت‌های افغانستان، در بخش‌های مختلف، فعالیت چشمگیر و ارزنده داشته است.  گفتنی است که هم‌اکنون هزاران نفر از مهاجرین افغان نیز در کشور شاهی ناروی زندگی می‌کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا