آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

کمبود مسکن؛ ناتوانی بریتانیا برای انتقال همکاران افغانستانی‌اش از پاکستان

خبرگزاری دید: همکاران محلی افغانستانی ارتش بریتانیا در حالت بلاتکلیفی در پاکستان به سر می‌برند.

صدها مترجم افغانستانی که با ارتش بریتانیا در افغانستان همکاری می‌کردند با وجود اجازه اقامت در بریتانیا در هوتل‌های پاکستان گیر افتاده‌اند.

دولت بریتانیا پروازهای مترجمان و خانواده آن‌ها را از حدود ٦ ماه پیش متوقف کرد.

بریتانیا علت توقف این پروازها را کمبود مسکن در این کشور عنوان کرده است.

حدود ۵۰۰ مترجم افغانستانی که عملاً به خاطر همکاری با ارتش بریتانیا در افغانستان مجبور به فرار شده‌اند گفته شده باید یکسال دیگر منتظر باشند.

برخی از این افراد به رسانه‌ها گفته‌اند از آنجایی که ویزای پاکستانی آن‌ها نیز به پایان رسیده‌ است قادر نیستند هوتل محل اقامت‌شان را ترک کنند، چون ممکن بازداشت و به افغانستان اخراج شوند.

دولت بریتانیا می‌گوید افغان‌های واجد شرایط را در اولویت اصلی قرار داده‌، اما این موضوع ضروری است که برای آن‌ها مکان مناسی هم برای اقامت در نظر گرفته شود.

بریتانیا پروازهای چارترشده را برای انتقال «صدها افغان که با نیروهای بریتانیایی کار می‌کردند» و در پاکستان سرگردان مانده‌اند، از ماه دسمبر ۲۰۲۲ متوقف کرده است.

برنامه‌های دولت بریتانیا برای «اسکان مجدد» افغانستانی‌هایی که در طول جنگ با بریتانیا کار کرده بودند، در ابتدا «عملیات استقبال گرم» نام داشت.

بریتانیا همچنین پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان، متعهد شد تا ۲۰ هزار شهروند آسب پذیر دیگر افغانستان را نیز اسکان بدهد.

گفتنی است که نمایندگان پارلمان بریتانیا یک‌سال پیش در گزارشی تحقیقی عملیات خروج این کشور را از افغانستان «فاجعه» و «خیانت» توصیف کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا