آخرین اخبارافغانستانتحلیل

کمیسیون انتخابات در پی چیست؟

اگر احزاب سیاسی در انتخابات شرکت نکنند، انتخابات با کی و برای کی برگزار خواهد شد. کمیسیون انتخابات در عملکرد نشان داده که نه استقلال دارد و نه هم صلاحیت برگزاری انتخابات را. این موضوع در گزارش‎هایی که از اختلاس در این کمیسیون خبر می‎دهد نیز به روشنی به دست می‎آید…


افغانستان/تحلیل/آخرین مطالب
کمیسیون انتخابات در پی چیست؟
کمیسیون انتخابات درتازه‎ترین اعلام خود گفته است که انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‎ها در تاریخ تعیین‌شده آن برگزار خواهد شد.
هرچند رییس و اعضای کمیسیون انتخابات در مجلس نمایندگان حاضر شدند و گفتند که اتهامات و ادعای مبنی بر بی صلاحیت بودن مسئولان کمیسیون انتخابات و اعمال نفوذ حکومت بر این کمیسیون بی‌اساس و دروغ است، ولی اختلافات درونی این کمیسیون که از سوی برخی از کمیشنران آن به رسانه‎ها گفته شده، نشان می‎دهد که این اتهامات چندان هم بی‌اساس نیست.
چند روز پیش شورای هماهنگی احزاب و جریان‎های سیاسی، مسئولان کمیسیون انتخابات را افراد بی‌کفایت و وابسته به حکومت خواند که واکنش رییس و اعضای این کمیسیون را در پی داشت.
اکنون پرسش اساسی این است که حتا اگر فرض کنیم که مسایل مطرح شده از سوی شورای هماهنگی احزاب و جریان‎های سیاسی علیه کمیسیون، بی‌اساس و دروغ است، مسئله اختلافات میان اعضای کمیسیون و درز آن را به رسانه‎ها چگونه می‏شود رد کرد!
اکنون که اتهام و ادعا از سوی دیگران که بیرون از یک نهاد هستند، مطرح است، تا زمانی که همان اتهامات و ادعاها از سوی اعضای آن نهاد به بیرون درز می‎کند تفاوت زیاد است.
اگر ادعای شورای هماهنگی احزاب و جریان‎های سیاسی ناشی از کارزارها و تنش‎های سیاسی هم باشد، نمی‎توان واقعیت‎های خارج شده از سوی کمیشنران انتخاباتی را دروغ قلمداد کرده و خود را مبرا از اتهام کرد.
چند روز پیش بود که معاذالله دولتی یکی از کمیشنران کمیسیون انتخابات در مورد تصمیم‎گیری‎های پنهانی در این کمیسیون به رسانه‎ها خبرداد و پیش از آن هم یک کمیشنر دیگر از طبقه اناث از زد و بندهای سیاسی در این کمیسیون به رسانه‎ها گفته بود که این دو مورد تردیدهای رییس و اعضای این کمیسیون را زیر پرسش می‎برد.
گذشته از این که کمیشنران کمیسیون وابسته به حکومت هستند، صلاحیت اجرایی و کفایت اداری برای پیشبرد امور انتخاباتی کشور را ندارند و اختلافات عمیق میان شان وجود دارد، عدم اشتراک احزاب و جریان‎های سیاسی که رکن اساسی در انتخابات‎ها هستند یکی از چالش‎های بزرگ انتخابات آینده پارلمانی در کشور است.
اگر احزاب سیاسی در انتخابات شرکت نکنند، انتخابات با کی و برای کی برگزار خواهد شد. کمیسیون انتخابات در عملکرد نشان داده که نه استقلال دارد و نه هم صلاحیت برگزاری انتخابات را. این موضوع در گزارش‎هایی که از اختلاس در این کمیسیون خبر می‎دهد نیز به روشنی به دست می‎آید.
اکنون که وضعیت به این گونه است و عدم اعتماد هم در میان خود اعضای کمیسیون وجود دارد و هم مردم و احزاب سیاسی بالای این تیم کاری در کمیسیون اعتماد کرده نمی‎توانند، بهتر است که آن‎ها کنار زده شوند و به جای آن‎ها یک تیم کاری با صلاحیت، غیر وابسته و دارای اعتبار ملی مدیریت این نهاد ملی را بگیرد تا هم اعتماد از دست رفته مردم بر این کمیسیون برگردد و هم انتخابات‎های بعدی کشور در شفافیت و دور از تقلب برگزار شود.
ظاهر شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا