آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

«شنا‌س‌نامه» در انتخابات چالش‌ خلق می‏‌کند

شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان باور دارند که «انتخابات بر اساس شناس‌نامه» با چالش‌های متعدد مواجه می‌شود.
نشست روز گذشته مجلس نماینده‌گان به ارایه‌ گزارش از سوی کمیسیون انتخابات اختصاص داشت. مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات در این نشست گفتند که انتخابات بر اساس تذکره‌ تابعیت صورت می‌گیرد.
عبدالبدیع صیاد رییس کمیسیون مستقل انتخابات که به پرسش‌های نماینده‌گان مجلس پاسخ می‌داد، گفت که اساس رای ‌دهی در انتخابات فهرستی است که از ثبت نام رای ‌دهنده‌گان، پیش کمیسیون موجود خواهد بود و گرفتن این فهرست در جریان ثبت نام بر اساس تذکره‌ تابعیت در ۲۵ حمل آغاز می‌شود.
او افزود:« ثبت نام رای‌دهنده‌گان برای انتخابات بر اساس تذکره‌ تابعیت صورت می‌گیرد. کمیسیون با اداره‌ ثبت احوال نفوس تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده است که برای محروم‌نشدن کسی از انتخابات، تذکره‌ تابعیت توزیع شود و این روند عملاً آغاز شده است.»
این در حالی‌ است که شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان، استفاده از تذکره‌ تابعیت در انتخابات را چالش‌زا می‌دانند.
محمدعلی اخلاقی نماینده‌ ولایت غزنی می‌گوید، اگر انتخابات بر اساس تذکره‌ تابعیت باشد، نزدیک به ۵۰ درصد مردم در انتخابات شرکت نمی‌توانند.
او می‌گوید به صورت میانگین بیش از ۷۰ درصد خانم‌ها و بیش از ۳۰ درصد آقایان شناس‌نامه ندارند، در حالی ‌که ثبت ‌نام برای انتخابات به زودی آغاز می‌شود.
شهیدزاده عضو دیگر مجلس نماندگان همچنان در مورد بیجاشده‌گان ابراز نگرانی کرد و گفت:« مهاجرین و ناقلینی که در ولسوالی‌ها هستند، ثبت احوال نفوس حق ندارند که به آنان تذکره بدهند، چون ناقلین تابع قانون دیگری می‌شوند.»
به گفته‌ این نماینده‌، مورد دیگر شناس‌نامه‌ دوره‌‍‌های مختلف است. ممکن است کسی از چند دوره تذکره داشته باشد و همه را استفاده کند، در این صورت یک معضل دیگر برای انتخابات خلق خواهد شد.
گفتنی است که تاکنون تاریخ برگزاری انتخابات از ۱۶ سرطان به ۲۸ میزان به عقب افتاده است و هنوز هم تردیدهایی در مورد برگزار شدن آن وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا