آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهحقوق بشرمنطقه

افزایش تهدیدات تروریستی و انکار طا-لبان

مترجم: سید طاهر مجاب

خبرگزاری دید: حکومت طا-لبان بر انکار حضور داعش در خاک افغانستان پافشاری دارد؛ امری که وضعیت ناامن این کشور را تشدید می‌کند. این انکار، همراه با افزایش تهدیدهای تروریزم، آسیب‌پذیری افغانستان و چالش‌های پیش‌روی رهبران طا-لبان را هویدا می‌کند.

افغانستان با تهدید شدید تروریزم مواجه است. دا/عش-خراسان (ISKP) مجموعه‌ای از حملات مرگبار را در سراسر این کشور سازماندهی کرده است. این افزایش که سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ را در بر می‌گیرد، جان صدها نفر را گرفته و جوامع را ترسانده است.
به تاریخ ۸ می ۲۰۲۴، انفجار بمب در بدخشان منجر به کشته شدن سه عضو طا-لبان و زخمی شدن شش تن دیگر شد. این رویداد به دنبال یک رشته حملات تروریستی، از جمله بمب‌گذاری در دشت برچی کابل به تاریخ ۶ جنوری که ۵ کشته و ۱۴ زخمی برجای گذاشت رخ می‌دهد. به تاریخ ۲۱ مارچ، انفجار انتحاری در خارج از یک بانک در قندهار به‌وقوع پیوست که ۲۱ کشته و بیش از ۵۰ زخمی بر جای گذاشت.
دا/عش-خراسان مسئولیت تمامی حملات تروریستی را در سه سال گذشته، به‌شمول حملاتی که غیرنظامیان و عبادتگاه‌ها را هدف قرار داد، بر عهده گرفته است. به‌رغم شواهد گسترش تروریزم در منطقه، طا-لبان به شدت هرگونه حمله مرتبط با داعش را رد می‌کنند.
تلفات این خشونت‌ها شوکه کننده است و تنها بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ بیش از ۷۰۰ نفر در اثر حملات دا/عش جان خود را از دست داده‌اند. سال ۲۰۲۴ نیز مهلتی به خود ندیده و حملات بی‌وقفه ادامه دارد که باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در میان شهروندان افغانستانی شده است.
با این وجود، حکومت طا-لبان بر انکار حضور دا/عش در خاک افغانستان پافشاری دارد؛ امری که وضعیت ناامن این کشور را تشدید می‌کند. این انکار، همراه با افزایش تهدیدهای تروریزم، آسیب‌پذیری افغانستان و چالش‌های پیش‌روی رهبران طا-لبان را هویدا می‌کند.

منبع: lسماء تی‌وی – Samaa TV

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا