آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثپاکستانمنطقه

جنرال پاکستانی: موضوع تحریک طا-لبان پاکستان باید با همکاری دولت کابل حل‌وفصل شود

خبرگزاری دید: ناصر خان جوآ، مشاور سابق امنیت ملی و جنرال بازنشسته پاکستان گفت رسیدگی به موضوع تروریسم فرامرزی به ویژه تی تی پی باید با حضور و همکاری دولت افغانستان باشد.

این مقام پیشین نظامی دولت پاکستان در سمیناری که از سوی موسسه مطالعات منطقه ای برگزار شد، ضمن تاکید بر اهمیت نگاه به افغانستان فراتر از موضوع تحریک طالبان پاکستان برای توسعه منطقه ای، مطرح کرد که چالش های کنونی ناشی از ایدئولوژی های متضاد میان ملت ها و تعامل آنها با گروه های شورشی است.

وی در رابطه با حل مسئله تحریک طا-لبان پاکستانی عنوان کرد که رسیدگی به موضوع تروریسم فرامرزی، به ویژه تحریک طالبان پاکستانی باید شامل همکاری با دولت افغانستان باشد.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که حافظ نعیم الرحمان، رهبر جماعت اسلامی پاکستان در جریان سخنرانی خود در شهر کویته نیز خواستار حل  اختلافات بین پاکستان و افغانستان در مسئله تروریسم شد و تاکید کرد که مبارزه با تروریسم نیازمند همکاری سه جانبه تهران، اسلام آباد و کابل است.

او همچنین مطرح کرد که تشدید جریان تروریسم در پاکستان و افغانستان از یک سو و بالاگرفتن اختلافات با همسایگان موجب خوشحالی آمریکا خواهد شد. لذا پاکستان باید با هوشیاری این مسئله را مدیریت کنند.

افزایش تهدیدات امنیتی در پاکستان و افغانستان درعین حال که روند اتهام زنی دو کشور علیه یکدیگر را افزایش داده است اما ضرورت ایجاد همکاری و هماهنگی در امر مبارزه با تروریسم را پیش از بیش بین دو همسایه و کشورهای منطقه همچون ایران تقویت کرده است.  چراکه در صورت شدت گرفتن این حملات در شرایطی که همسایگان هیچ اقدامات جدی را برای مهار آن انجام ندهند، نتیجه ای جز فربه تر شدن تروریسم برجای نخواهد گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا