آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلجنگسیاستمنطقه

حکمتیار در بدخشان ؛ تبانی یا پیام به طا-لبان!

خبرگزاری دید: نارضایتی مردم بدخشان طی روزهای اخیر، برای حکمتیار نقطه‌ی عطفی ست که وی بتواند شوی سیاسی و طیف طرفداران خود را به رخ بکشد از سویی به طا-لبان پیام واضحی ارسال کند که در صورت ادامه‌ی محدودیت های طا-لبان علیه وی، حزب اسلامی در کنار معترضین علیه گروه حاکم خواهد ایستاد. از سویی هم دور از انتظار نخواهد بود که سفر گلبدین حکمتیار به ولایت بدخشان، در تبانی با طا-لبان برای مهار اعتراضات و کسب امتیاز از سوی گروه حاکم برای خود باشد.

حساب «دیلی شهادت» در ایکس با انتشار ویدیویی از حضور گلبدین حکمتیار در بدخشان و در میان هواداران حزب اسلامی خبر داده است.

این در حالی است که؛ مناطق «درایم» و «ارگو» در بدخشان طی چند روز گذشته شاهد درگیری نیروهای طا-لبان و زارعینی بوده است که مخالف نابودی مزارع خشخاش هستند.
اینکه چرا گلبدین حکمتیار به جای حضور در مناطق سیل‌‍زده افغانستان به ویژه «بغلان»، سر از بدخشان درآورده است، پیام دوگانه‌ای را هم برای حاکمیت و هم برای مردم این کشور منتقل می کند.

گلبدین حکمتیار به عنوان رهبر حزب اسلامی تا کنون از نظر ایدئولوژیکی جریانی، مناسبات نزدیکی با گروه های طا-لبان احساس می‌کرد . این احساس نزدیکی نه تنها در حد یک تفاهم زبانی بلکه در بسیاری موارد در ساختار عملیاتی نیز با طا-لبان همسو بوده است.

حزب اسلامی در بسیاری از عملیات های انفجاری و انتحاری نقش نیروی میدانی و گاها اکمال و پشتیبانی اینگونه حملات را علیه نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی حکومت جمهوری به عهده داشته است.

پس از تسلیمی کشور به گروه طا-لبان و انجام توافق‌نامه نکبت‌بار آمریکا در دوحه با امارت اسلامی، گلبدین حکمتیار خود را در کنار گروه طا-لبان پیروز نبرد با نیروهای خارجی و همچنان شکست حکومت جمهوری می پنداشت. اما این خوشحالی دیری نپائید که از سوی هم تباران ایدئولوژیکی او یعنی طا-لبان، خوشایند نیامد و وی را به طور غیر منتظره ای از مشارکت در ساختار نظام و حکومت‌شان پس زدند.

واکاوی نارضایتی طا-لبان از حکمتیار ریشه در اختلافات عمیق با ملا هبت الله رهبر معنوی طا-لبان دارد. زیرا رهبر حزب اسلامی نه تنها خود را در هیمنه ی رهبر یک جریان سیاسی بلکه در مواردی دست خود را تا عمق برنامه های راهبردی طا-لبان نیز دراز کرده است. وی در موارد مختلف از نحوه رهبری ملا هبت الله انتقاد و او را مورد خطاب قرار داده است.

به نظر می رسد که کنون حکمتیار کسب جایگاه برای خود را در ساختار طا-لبان محدود و تا جایی دور از انتظار می داند بنابر این نا گزیر است که به عقبه ی سیاسی خود یعنی همان حفظ نیمه بند هواداران و تقویت جریان سیاسی حزبی خود روی آورد.

زین رو نارضایتی مردم بدخشان طی روزهای اخیر، برای حکمتیار نقطه‌ی عطفی ست که وی بتواند شوی سیاسی و طیف طرفداران خود را به رخ بکشد از سویی به طا-لبان پیام واضحی ارسال کند که در صورت ادامه‌ی محدودیت های طا-لبان علیه وی، حزب اسلامی در کنار معترضین علیه گروه حاکم خواهد ایستاد.

از سویی هم دور از انتظار نخواهد بود که سفر گلبدین حکمتیار به ولایت بدخشان، در تبانی با طا-لبان برای مهار اعتراضات و کسب امتیاز از سوی گروه حاکم برای خود باشد.

در چنین حالتی انتظار بر این می رود که با توجه به شرایط بحرانی کشور به دلیل حوادث دلخراش سیلاب در برخی ولایات چون بغلان، حکمتیار منجی طا-لبان برای پایان دادن به یک چالش امنیتی بزرگ و رویارویی و سرایت این اعتراضات به دیگر ولایات کشور گردد.

با این اوصاف باید منتظر ماند و مشاهده نمود که اقای حکمتیار در این سفر چه خواهد کرد و همچنین طالبان در مواجه با حضور رهبر حزب اسلامی در میان مردم بدخشان چه تصامیمی را اتخاذ خواهند نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا