آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانخبر های مهمسیاستمنطقه

روسیه: در صورت عدم مداخلات خارجی، طا-لبان توانایی برقراری نظم را دارند

خبرگزاری دید: الکساندر بورتنیکوف، رییس خدمات امنیت فدرال روسیه (FSB) در نشست امنیتی کشورهای مستقل مشترک المنافع در بیشکک گفت که جنبش رادیکال طا-لبان کاملاً قادر است نظم را در افغانستان بازگرداند، به شرط این‌که بازیگران خارجی در امور آن دخالت نکنند.


به نقل از تاس، وی در این نشست گفته که تلاش برای تحکیم و گسترش نفوذ شبکه‌های تروریستی و شاخه‌های سازمان‌های تروریستی بین‌المللی (ITO) در منطقه افغانستان – پاکستان، تهدید بزرگی برای امنیت کشورهای مستقل مشترک المنافع است.
او افزوده است: بدون شک، ما نمی‌توانیم نگران آنچه در این کشور می‌گذرد، نباشیم. از یک سو باید به روندهای مثبت اشاره کرد. مقامات افغانستان فعالانه روی عادی سازی وضعیت کار می‌کنند. آن‌ها با سازمان‌های تروریستی منفور مقابله می‌کنند و به دنبال تقویت مرزهای خارجی به منظور کاهش نفوذ شبه‌نظامیان از مناطق درگیری منطقه‌ای هستند. آن‌ها با ما در گفت‌وگو هستند.
این مقام امنیتی روس بیان داشته که اگر بازیگران خارجی مداخله نکنند، طا-لبان می‌توانند نظم را در این کشور برقرار کنند.
او خاطرنشان کرده است: شاهد تلاش‌های مداوم آنگلوساکسون‌ها برای تأثیرگذاری بر اوضاع افغانستان هستیم. قصد دارند به هر وسیله‌ای در آسیای مرکزی جای پایی داشته باشند و از این بستر برای نفوذ در کل منطقه استفاده کنند.
او تلاش‌ها برای یافتن نقاط مشترک جهت مقابله با تروریزم بین‌المللی و گفت‌وگو با طا-لبان را “روند مثبت” خوانده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا