آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمعدلی قضاییمنطقه

سربازان استرالیایی از سکوت مقامات این کشور در مورد جنایات جنگی در افغانستان خشمگین‌اند

خبرگزاری دید: هیأت مستقل تحقیقات جنایات جنگی احتمالی  نیروهای استرالیایی در نتیجه تحقیقات خود در این رابطه هشدار داد پاسخگو نبودن مقام های ارشد نظامی این کشور منجر به خشمگین شدن سربازان و فرماندهان استرالیایی شده است.

این تحقیقات که برای بازرس کل نیروی دفاعی استرالیا صورت گرفته، می گوید که فرماندهان استرالیایی باید در قبال شکست هایشان در افغانستان مسئول شناخته شوند. 

همچنین این گزارش می افزاید که در جریان حضور این کشور در افغانستان ۱۹ سرباز مرتکب قتل ۳۹ زندانی و غیرنظامیان افغانستان شده اند که باید این مورد و بدرفتاری سربازان با دو شهروند افغانستان مورد بررسی قرار بگیرد.

از طرف دیگر، هیئت مستقل نظارت بر این تحقیقات، می گوید که بررسی هایی از سوی وزارت دفاع استرالیا در دستورکار است تا نشان های افتخار و جوایزی که به افسرانی که تحت ماموریت آنها این جنایت های جنگی صورت گرفته است، پس گرفته شود.

این درحالی است که به گفته مالکوم رابرتز، سناتور استرالیایی، مقام های ارشد وزارت دفاع از پاسخگویی خودداری می کنند و باید در برابر جنایاتی که تحت نظارت آنها انجام شده، پاسخگو باشند.

این نارضایتی از عدم پاسخگویی مقامات ارشد استرالیایی در حالی است که چند روز پیش ، دیوید مک براید، وکیل سابق نظامی به دلیل افشای اسناد جنایات جنگی این کشور در افغانستان به بیش از پنج سال زندان محکوم شد. دادگاه استرالیا «مک براید» وکیل سابق ارتش استرالیا را به علت آنکه افشای اسناد جنایت جنگی این کشور در افغانستان امنیت و دفاع استرالیا را به خطر می اندازد، محاکمه کرد.

براید در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ باتوجه به مدارکی که در اختیار داشت، دست به افشای جنایات جنگی استرالیا در افغانستان زد به طوری که این اسناد مبنای پرونده جنایت جنگی این کشور در افغانستان شد.

گفتنی است دولت استرالیا سعی دارد تا مانع ابراز نظر افشاگران جنگی پیرامون جنایت های جنگی این کشور در افغانستان شود.

حضور نیروهای نظامی در افغانستان در بیست سال گذشته همراه با جنایت های جنگی این نیروها علیه شهروندان افغانستان بوده است که تاکنون علی رغم افشاگری این جنایات دادخواهی در این رابطه به ثمر ننشسته است و همراه با پنهان کاری از سوی دولت های مختلف بوده است. به طوری که دولت روسیه سال گذشته در مورد پنهان کاری دولت استرالیا گفته بود که استرالیا تلاش می کند تا جنایات جنگی سربازانش در افغانستان را کم اهمیت جلوه دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا