آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانتحلیلترجمهجهانمنطقه

مثلث تاریک/ طا-لبان ، تی تی پی، القاعده

مترجم: حفیظ الله رجبی

خبرگزاری دید: تحریک طا-لبان پاکستان پس از تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان اینک سعی دارند در پاکستان همان راهی را بروند که طا-لبان در افغانستان رفتند. “امیر نور ولی محسود، از فرماندهان تحریک طا-لبان پاکستان، در مصاحبه اخیرش گفته است جهاد آنها در پاکستان وارد یک فاز حساس و سرنوشت ساز شده است. نیروهای امنیتی پاکستان به صورت  غیرعادلانه وطن ما را اشغال کرده اند و هدف اصلی ما این است که وطن خود را آزاد و قوانین الهی را در آن پیاده کنیم.”

می توان عوامل زیادی را در شکست اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده امریکا در افغانستان برشمرد که مهمترین آنها وجود و فعالیت ترکیبی گروه های شبه نظامی سرسخت می باشد:”شبه نظامیان محلی افغان که علیه متجاوزین خارجی می جنگیدند،  شبه نظامیان پاکستانی که با عبور از مرز به کمک برادران افغان خود می آمدند و هزاران جنگجوی خارجی عمدتا از کشورهای عربی خاورمیانه که به شوق جهاد به افغانستان سرازیر می شدند” ترکیب مرگباری را شکل داده بودند.

این سه گروه علی رغم برخی تفاوت ها در ساختار، نقش و حامی خارجی شان همگی به صورت مشترک سی سال با اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده امریکا در افغانستان جنگیدند. با خروج امریکا از افغانستان در سال دو هزار و بیست و یک میلادی که طا-لبان آن را بزرگ ترین پیروزی برای خود قلمداد می کنند، بقایای مثلث مخوف شکل گرفته جان تازه ای گرفت و در تایید گفته فوق باید به  افزایش حملات تحریک طا-لبان پاکستان(تی تی پی) علیه دولت پاکستان اشاره کرد.
براساس گزارش اخیر سازمان ملل در مورد دولت ها در افغانستان، دولت های پیشین افغانستان با حمایت های مالی، تسلیحاتی و آموزشی خود از تحریک طا-لبان پاکستان(تی تی پی) نگرانی امنیتی بزرگی برای پاکستان ایجاد کرده بود.
از سویی هم، القاعده که چندین سال مهمان طا-لبان بود اینک با قرار گرفتن در کنار تحریک طا-لبان پاکستان قصد دارد به دور از چشم های ناظر بین المللی یک بار دیگر و این بار شاید قوی تر از گذشته خود را احیا کند.
القاعده که تحت کنترل رادار بین المللی قرار دارد فعالیت هایش در پاکستان را از طریق تحریک طا-لبان پاکستان انجام می دهد. القاعده پانزده تن از فرماندهان زبده خود را در اختیار تحریک طا-لبان پاکستان قرار داده تا به آنها در انجام فعالیت های تروریستی کمک کند.

جنگجویان القاعده همچنین در حمله ماه سپتامبر سال دو هزار و بیست و سه میلادی تحریک طا-لبان پاکستان در منطقه چیترال به آنها کمک کردند. براساس برخی شواهد کمپ القاعده در ولایت کنر افغانستان به ریاست حکمیم المصیر مسئول آموزش حمله کنندگان انتحاری برای تحریک طا-لبان پاکستان می باشد.  
تحریک طا-لبان پاکستان که در سه سال اخیر خطرناک ترین گروه تروریستی در پاکستان بوده از نظر ایدئولوژی، تطبیق شریعت و تاریخ مشترک مبارزه با متجاوزین خارجی شبیه طا-لبان افغانستان و القاعده می باشد.
براساس برخی گزارشات، تحریک طا-لبان پاکستان آن دسته از جنگجویان القاعده و جنگجویان طا-لبان افغانستان که به دا/عش شاخه  خراسان می پیوندند را هدف قرار داده از پای در می آورد. طا-لبان، تحریک طا-لبان پاکستان و القاعده در مبارزه با دولت پاکستان مصمم هستند و در این راستا هر یک نقش های خاص خود را بازی می کنند: طا-لبان که اکنون گروه حاکم در افغانستان هستند پناه گاه های امن در اختیار تحریک طا-لبان پاکستان قرار داده اند و القاعده نیز به صورت کاملا آزاد نیروهای هر دو گروه را در افغانستان آموزش می دهد. به نظر می رسد تحریک طا-لبان پاکستان در چنین شرایطی برای انجام حملات زمینی گسترده علیه دولت پاکستان و گسترش خشونت ناشی از تروریزم در حال آماده شدن باشد.
تحریک طا-لبان پاکستان پس از تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان اینک سعی دارند در پاکستان همان راهی را بروند که طا-لبان در افغانستان رفتند. “امیر نور ولی محسود، از فرماندهان تحریک طا-لبان پاکستان، در مصاحبه اخیرش گفته است جهاد آنها در پاکستان وارد یک فاز حساس و سرنوشت ساز شده است. نیروهای امنیتی پاکستان به صورت  غیرعادلانه وطن ما را اشغال کرده اند و هدف اصلی ما این است که وطن خود را آزاد و قوانین الهی را در آن پیاده کنیم.”
به نظر می رسد تحریک طا-لبان پاکستان اکنون در مبارزه خود با دولت پاکستان که با شعار “آزاد سازی وطن از اشغال و تطبیق قوانین الهی” صورت می گیرد طا-لبان افغانستان را الگو قرار داده اند.
اکنون اثرات مخرب شکل گیری این مثلث شوم دامن پاکستان را گرفته است. براساس گزارشات با  تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان و خروج نیروهای امریکایی در سال دو هزار و بیست و یک میلادی، پاکستان نیز حال و روز خوشی نداشته و حملات تروریستی در این کشور افزایش یافته است. تحریک طا-لبان پاکستان مسئول بیشتر این حملات بوده است.
از سویی هم پیش بینی می شود حملات تروریستی در پاکستان در سال دو هزار و بیست و چهار میلادی نیز روند صعودی را طی کند و تنها سه تفاوت احتمالی داشته باشد: تعداد اتباع افغانستانی(طا-لبان افغانستان) که در حملات تروریستی در پاکستان شرکت می کنند افزایش یابد، به مدد آموزش های القاعده حملات از نظر وسعت و بزرگی گسترش پیدا کند و در نهایت اینکه همکاری طالبان افغانستان و القاعده با تحریک طا-لبان پاکستان در انجام حملات تروریستی مرگبارتر علیه دولت پاکستان افزایش می یابد.

از سویی هم نفوذ عناصر این مثلث شوم در مراکز آموزشی و دیگر نهادهای مردمی برای جذب نیرو در پاکستان ممکن است افزایش یابد. همان طور که قبلا در دهه هزار و نه صد و نود میلادی القاعده در نهادهای آموزشی در پنجاب و کراچی نفوذ کرده بود و جوانان را جذب می کرد. در سال دو هزار و بیست و چهار میلادی نیز ممکن است هسته های جذب نیرو برای تحریک طا-لبان پاکستان و القاعده در پاکستان فعال تر شود.
تحریک طا-لبان پاکستان با الگو از طا-لبان افغانستان تلاش می کنند به نهادها و سازمان های دولتی پاکستان نفوذ کرده نیروهای خود را  جابه جا نمایند.
مهمترین عرصه نفوذ تحریک طا-لبان پاکستان نهادهای نظامی ارتش پاکستان می باشد همان کاری که القاعده یک بار در اواخر دهه نود میلادی در پاکستان انجام داد.
از سویی هم نباید فراموش کنیم که گروه های تروریستی دیگری مثل “لشکر طیبه، حرکت المجاهدین” نیز در پاکستان فعالیت می کنند و در صورت الحاق و همسو شدن این گروه ها با تحریک طالبان پاکستان داستان برای ارتش پاکستان تلخ تر می شود.
به هر صورت با تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان مثلث شوم و مرگبار “طا-لبان افغانستان، تحریک طا-لبان پاکستان و القاعده” یک بار دیگر جان تازه ای گرفته است و این به هیچ وجه نمی تواند خبر خوشی برای کل منطقه به ویژه پاکستان و افغانستان به شمار رود

منبع: Dawn

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا