آخرین اخبارافغانستانگزارش

داکتر عبدالله : راه و آرمان شهید کاظمی پیروزی و آبادی افغانستان است!

تالار لویه جرگه در کابل، امروز شاهد دهمین سالروز شهادت سید مصطفی کاظمی از سران جهادی و عضو پیشین مجلس نمایندگان، با حضور مقامات بلند رتبه دولتی، سران مجاهدین و متنفذین قومی در کابل بود.
در این مراسم شخصیت‎های جهادی، اعضای کابینه حکومت وحدت ملی، نمایندگان مجلس، و شماری از مهمانان خارجی حضور داشته و روی ابعاد شخصیتی شهید سید مصطفی کاظمی سخنرانی کردند.
به گزارش خبرگزاری دید، سخنرانان هر کدام به نوبه خود در باره ابعاد شخصیت شهید سید مصطفی کاظمی صحبت کردند و از حکومت وحدت ملی خواستند که پرونده ترور شهید سید مصطقی کاظمی و دیگر شهدا را، پی‎گیری کند.
داکتر عبدالله عبدالله رییس‎اجرایی حکومت، شهید کاظمی را شخصیت وطن‎دوست، مبارز و به دور از تعصبات قومی و سمتی و مذهبی و زبانی دانست که برای شکوفایی افغانستان فکر می‏کرد، تلاش می‎ورزید و سرانجام شهید شد.
داکتر عبدالله افزود که راه شهید کاظمی و دیگر شهدای مجاهد افغانستان بدون شک راهی به سوی بهروزی و پیروزی مردم افغانستان بود و مسئولیت حکومت پیروی از آن راه است.
از سویی هم، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و عضو ارشد ایتلاف نجات حکومت را به بی‎تفاوتی در برابر خواست‎های جریان‎‎ها و احزاب سیاسی متهم می‎کند و می‎افزاید که بسیاری از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در دوره قبل ریاست‎جمهوری دست به تقلب‎های گسترده زده‎اند و تمامی آن‎ها باید برکنار و مجازات شوند.
معاون دوم ریاست اجرایی، بیان می دارد که اگر اصلاحات لازم در کمیسیون مستقل انتخابات به میان نیاید، برگزاری انتخابات آینده یک فاجعه خواهد بود.
سید علی کاظمی، نماینده مردم کابل در مجلس و برادر شهید کاظمی، از آنچه او عدم پی‌گیری پرونده‎های ترور شخصیت‌های سیاسی خواند، به شدت از حکومت انتقاد کرد.

آقای کاظمی گفت که رویداد خونین ۱۵ عقرب ۱۳۸۶ که سید مصطفی کاظمی و همراهانش و ده‎ها تن دیگر که در این رویداد کشته و زخمی شدند، به فراموشی سپرده شده است و حکومت در برابر آن بی تفاوت است.
وی حکومت پیشین و حامد کرزی را به عدم پی‎گیری پرونده‎های شهدا متهم کرد.
جنرال دوستم معاون اول ریاست‎جمهوری نیز در پیامی که به این مناسبت فرستاده بود، یادآور شده که شهید سید مصطفی کاظمی، بودن شک یکی از مبارزان و دلیران کشور بود و در عین حال، علم‎بردار مبارزه برای حق و عدالت بود.
معاون اول ریاست‎جمهوری شهید سید مصظفی کاظمی را از شخصیت‎های روشنفکر کشور می‎داند و خاطرنشان می‎سازد که شهید کاظمی مطالعه عمیقی از اوضاع سیاسی و فرهنگی کشور داشت.
به باور جنرال دوستم، شهید سید مصطفی کاظمی در کنفرانس بن نقش کلیدی داشته و در شکل گیری نظام جدید در کشور، رول مهم بازی کرده است.
شهید کاظمی در یک حمله تروریستی خونینی روز سه شنبه ۱۵ عقرب سال ۱۳۸۶ خورشیدی با شمار دیگری از اعضای پارلمان کشور در حالی که شمار زیادی از بزرگان، کودکان، جوانان و مردم ولایت بغلان به استقبالش آمده بودند، شهید شد.
قابل ذکر است که شهید سید مصطفی کاظمی از چهره‌های برجسته سیاسی در نظام کنونی کشور بود. او در سال ۱۳۳۸ در ولایت پروان، ولسوالی سرخ‌پارسا دیده به جهان گشود. در زمان شهادتش رییس کمیسیون اقتصاد مجلس نمایندگان و در کابینه کرزی در پُست وزارت تجارت کار می‎کرد.
اختر سهیل – خبرگزاری دید- کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا