آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

آزمون انتخابات؛ نیروهای مسلح ملی سربلند هستند!

اکنون برای قدردانی از زحمات و جانفشانی‌های نیروهای امنیتی دو مسئله را به نظرم باید مطرح کنم. نخست: ایجاد و طرح اراده سیاسی برای نابودی تروریستان بدون تفکیک. دوم: عدم معامله بر سر جان نیروهای امنیتی در اقصی نقاط کشور. زنده باد نیروهای ملی مسلح کشور!

گزارش‌های نهادهای امنیتی افغانستان همواره تاکید می‌کند که در این کشور بیش از ۲۰ گروه و سازمان تروریستی فعالیت دارد. این گروه‌ها همه در یک چیز وجه مشترک دارند- مخالفت تام و تمام با نظام افغانستان.
تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری دوره چهارم یکی از آزمون‌هایی بود که نیروهای مسلح ملی افغانستان در آن قرار گرفتند و باید این چالش عمده و عظیم را سپری می‌کردند. در این دوره انتخابات، دامنه ناامنی‌ها گسترده تر، اراضی زیر حاکمیت گروه طالبان بیشتر و حاکمیت نظام کوچک‌تر شده است، ولی به رغم آن نیروهای مسلح ملی افغانستان نشان دادند که اراده و توان تامین امنیت پروسه‌های ملی همانند انتخابات را دارند و از این آزمون سربلند بیرون می‌شوند.
دو موضوع در این مرحله خیلی چشمگیر است: یک – توانایی نیروهای امنیتی در تامین امنیت پروسه‌های بزرگ ملی. دو- وفاداری و ایمان این نیروها به نظام جمهوریت و قانون اساسی کشور.
بدون شک گمان‌ها بر این بود که نیروهای مسلح ملی در تامین امنیت روند ملی انتخابات ناکام می‌مانند و در دوره شاهد حوادث خونین خواهیم بود. ولی امروز شنبه ششم میزان که چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، گروه‌های تروریستی نتوانستند سد دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح ملی را بشکنند و به صورت جدی این روند را مختل بسازند.
مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله شام امروز گفت که تلفات انسانی در این دوره کمتر از انتخابات پارلمانی سال ۹۷ و انتخابات ریاست جمهوری ۹۳ بوده است که این خود نشان دهنده موفقیت نیروهای ملی امنیتی و دفاعی کشور است.
به گفته آقای اندرابی، تهدیدهای دشمن در تمام ولایات بود ولی به ویژه گروه طالبان نتوانستند که هیچ حمله بزرگ و خونینی را اجرا کرده و اختلال ایجاد کنند.
سرپرست وزارت داخله همچنان از کشته شدن بیش از ۲۵۰ طالب مسلح تنها در شب پیش از برگزاری انتخابات خبر داده و افزود که بیش از ۲۲ عملیات تهاجمی هوایی و زمینی در حومه کابل انجام داده شده است.
هرچند برخی مرکز‌های رای دهی در ولایات مختلف به نسبت تهدیدهای امنیتی بسته ماند، ولی مخالفان مسلح نتوانستند حضور کلی مردم و کلیت این روند ملی را مختل سازند.
در این وظیفه خطیر که انجام شد/ می‌شود، همچنان دیدیم که نیروهای ملی مسلح کشور حافظ و حامی قانون اساسی، نظام جمهوری و ارزش‌های مردم سالارانه هستند و با سپر کردن جان خویش در برابر گروه‌های تروریستی می‌ایستند.
گروه‌های تروریستی، به ویژه گروه طالبان تهدید نموده بودند که نمی‌گذارند این پروسه اجرا شود، ولی تامین امنیت آن و حضور نیرومند نیروهای امنیتی و دفاعی ملی در اقصا نقاط کشور حاکی از آن نیز است که حضور و قدرت طالبان « ببر کاغذی » است و طلسم شکست ناپذیری آن شکسته. اکنون با برگزاری این روند می‌توان به خوبی حدس زد که طالبان و گروه‌های تروریستی همسو با آن، عملاً در میدان نبرد فرسوده شده و آخرین نفس‌های خویش را می‌کشند و در میدان سیاست نیز مرعوب «جمهوریت» خواهند شد.
اکنون برای قدردانی از زحمات و جانفشانی‌های نیروهای امنیتی دو مسئله را به نظرم باید مطرح کنم. نخست: ایجاد و طرح اراده سیاسی برای نابودی تروریستان بدون تفکیک. دوم: عدم معامله بر سر جان نیروهای امنیتی در اقصی نقاط کشور. زنده باد نیروهای ملی مسلح کشور!

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا