آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

آغاز مذاکرات میان‌افغانی در ۲۰ اسد پیش‌بینی شده است

بر بنیاد برگه‌های پرسش کمیته‌های کاری لویه جرگه مشورتی صلح زمان شروع مذاکرات مستقیم میان‌افغانی بین دولت و طالبان تاریخ ۲۰ اسد پیش‌بینی شده است.

بر بنیاد برگه‌های پرسش کمیته‌های کاری لویه جرگه مشورتی صلح زمان شروع مذاکرات مستقیم میان‌افغانی بین دولت و طالبان تاریخ ۲۰ اسد پیش‌بینی شده است.
به گزارش خبرگزاری دید، لویه‌جرگه مشورتی صلح با حضور سه‌هزار و ۲۰۰ نفر از سراسر کشور و هزینه ۳۳۰ میلیون افغانی روز جمعه(۱۷ اسد)، به کارش آغاز کرد.
کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح برای اعضای این جرگه دو پرسش را به بحث گذاشته است تا در کمیته‌های جداگانه در باره آن‌ها با هم گفت‌وگو کنند.
نتایج گفت‌وگوی اعضای جرگه در قالب «فیصله» به جانب حکومت سپرده می‌شود.
پرسش یکم دارای دو گزینه است که مربوط به موضوع جنجالی رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان در نزد دولت است.
در گزینه نخست از پرسش یکم، چنین آمده است: «زندانیان رها شوند و در مقابل آن، بر اساس ضمانت‌های ملی و بین‌المللی، مذاکرات آغاز، آتش‌بس دوامدار برقرار و زمینه صلح پایدار فراهم شود».
در گزینه دوم این پرسش گفته شده است: «در صورت عدم رهایی این زندانیان، جنگ، خشونت و وضعیت فعلی ادامه می‌یابد.»
از اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح خواسته شده است تا درباره این پرسش دو گزینه‌ای تصمیم اتخاذ کنند.
در برگه پرسش‌ها تأکید شده است که تصمیم و مشوره اعضای جرگه در باره یکی از این گزینه‌ها ضروری است.
در پرسش دوم از عضای لویه‌جرگه مشورتی صلح خواسته شده است که با توجه به شروع مذاکرات بین‌الافغانی، چه توقعاتی از هیئت مذاکره‌کننده دولت دارند و مشورت‌شان برای انجام مذاکرات به این هیئت چیست.
قرار است این سوالات در کمیته‌های کاری لویه‌جرگه مشورتی صلح مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نتایج آن در پایان جرگه اعلام می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا