آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

آقاخان در صف دولت؛ انتخاب دشوار خانواده نادری چیست؟

خانواده نادری، به ویژه سید منصور نادری در دو راهه انتخابی دشوار قرار دارد، یا از امام پیروی می‌کند و رهبریت جامعه اسماعیلی افغانستان را حفظ می‌نماید، یا در خط خود باقی مانده و دور رهبری جامعه اسماعیلی را دایره می‌کشد.

کریم آقاخان رهبر، پیشوا و امام مذهبی اسماعیلیان جهان روز گذشته در نامه‌ای به محمد اشرف غنی رییس جمهور، حمایتش را از دولت اعلام نمود. این اقدام آقاخان سید منصور نادری را که رهبر اسماعیلیان افغانستان را با دو انتخاب دشوار رو به رو ساخته است.
سید منصور نادری در انتخابات ۲۰۱۴ از رییس جمهور اشرف غنی حمایت کرد. بعدها اما رابطه‌اش با ارگ تیره شد و در کنار عبدالله قرار گرفت. اکنون در جناح عبدالله قرار دارد و با نامه‌ای که کریم آقا خان به رییس جمهور غنی فرستاده، انتخاب دشواری خواهد داشت.
کریم آقاخان پیشوا، رهبر و امام برحال مذهبی اسماعیلیان جهان است. بدون شک سید منصور نادری نیز از این دایره مستثنا نیست. هر اقدام و هر عمل کریم آقاخان برای پیروانش به عنوان طریق سلوک و یگانه انتخاب مشروع مطرح است. در چنین احوالی، هیچ اسماعیلی در جهان نمی‌تواند همزمان شامل این فرقه باشد و با رفتار و گفتار و پندار آقاخان مخالفت نشان بدهد. در آن صورت فرد سرکش از دایره مذهب اسماعیلیه خارج شده است.
مشروعیت رهبریت اسماعیلیان افغانستان در خانواده نادری نیز برخاسته از تمکینی است که در برابر آقاخان دارند، چه اگر این تمکین مذهبی نباشد، هیچ اسماعیلی نیز از این خانواده تبعیت نخواهد کرد. گذشته از این، شاید سید منصور نادری به رهبریت و امامت آقاخان باور نداشته باشد، ولی در ظاهر امر نیز که شده، ناگزیر به پیروی از خطی است که امام تعیین می‌کند، امامی که فرمانبری از آو حکم مذهبی و دینی است.
اکنون خانواده نادری، به ویژه سید منصور نادری در دو راهه انتخابی دشوار قرار دارد، یا از امام پیروی می‌کند و رهبریت جامعه اسماعیلی افغانستان را حفظ می‌نماید، یا در خط خود باقی مانده و دور رهبری جامعه اسماعیلی را دایره می‌کشد.
با توجه به پیشینه و پس زمینه خانواده نادری در طول سالیان درازی که رهبری این فرقه را در افغانستان به دوش دارد، استبعادی ندارد که امر را به درستی درک کرده، می‌داند که سردمداری آنان در جامعه اسماعیلی مربوط و منوط به تمکین و تبعیت از آقا خان است؛ چه بدون حسن نظر امام، این فرقه خود را مقید به پیروی از سید منصور نخواهد دانست.
پس در این صورت می‌پندارم که یا آقای نادری در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، دوباره به ارگ متمایل خواهد شد، یا دست کم از حضور پررنگ در کنار عبدالله کاسته و انزوای سیاسی اختیار می‌کند.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا