آخرین اخبارافغانستانسیاست

آل‌ثانی: واضح به رهبر طا-لبان گفتم کشور مدرن اسلامی مانند قطر شوید

خبرگزاری دید: نخست‌وزیر قطر گفته که در دیدار با رهبر طا-لبان در قندهار خیلی واضح به او گفته یک کشور «مدرن اسلامی مانند قطر شوید».

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در مورد سفرش به قندهار، مقر رهبر طا-لبان که ظاهراً در ماه می انجام شد، با رهبر طا-لبان برای «تغییر نظرش در مورد آموزش و کار زنان» صحبت کرده است.

این نخستین دیدار رهبر طا-لبان با یک مقام خارجی است.

نخست‌وزیر قطر به هبت‌الله آخوندزاده گفته که «اگر می‌خواهید بخشی از جامعه بین‌المللی باشید لازم است که با ما همکاری کنید و در همکاری باهم که شما یک کشور مدرن اسلامی مانند قطر شوید».

وی به رهبر طا-لبان تشریح کرده که به عنوان نمونه «قطر یک کشور اسلامی است که زنان اجازه دارند و با افتخار در جامعه مشارکت می‌کنند و در رهبری کشور، مثل وزیر و سفیر هستند، در تمام سطوح کار و تحصیلات عالی در کنار مردان هستند».

نخست وزیر قطر می‌گوید پیشنهاد کرده و «توافق» داشتند که «حداقل در حد کوچک‌تر موارد پیش بروند، در مورد اجازه به زنان تا کارشان را در موسسات غیردولتی از سر بگیرند تا کمک‌ها را به سایر خانواده‌ها در افغانستان برسانند».

حکومت طا-لبان در دو سال اخیر، بیش از ۵۰ فرمان برای محدودیت‌های زنان وضع کرده است که با وجود واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی تاکنون نشانه‌ای از تغییر در هیچ‌ کدام‌شان دیده نشده است.

نخست وزیر قطر بیان داشته که او رهبر مذهبی نیست که در این موارد با رهبر طا-لبان بحث‌ دینی کند اما تاکید کرده است: قطر که یک کشور مسلمان است و زنان کار و تحصیل می‌کنند و مانع زنان در کار و تحصیل نشده است.

وی در ادامه گفته است: فکر می‌کنم در این زمینه عالمان مسلمان نیز صحبت و تعامل با رهبر طا-لبان داشته‌اند و قطر به عنوان یک کشور مسلمان و منطقه باید با رهبری طا-لبان صحبت کنیم و ما در این زمینه بهترین کسانی هستیم که می‌توانیم به آن‌ها تشریح کنیم که ما همه کشورهای اسلامی، جامعه نورمال هستیم.

او افزوده که در این زمینه «امیدوار» است رهبری طا-لبان این صحبت‌ها را بشنود.

گفتنی است که در اواخر ماه می رویترز به نقل از «یک منبع مطلع» گزارش داد که نخست‌وزیر قطر در جریان سفرش به قندهار در جنوب افغانستان با مولوی هبت‌الله آخوندزاده نیز دیدار کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا