آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

آیا ایران، ونزوئلا و ترکیه متحد می شوند؟

چنین به نظر می‌رسد که ترکیه آماده است تا با ایران، ونزوئلا، روسیه و دیگر کشورها که مخالف سیاست خارجی امریکا هستند همکاری کند

آیا ایران، ونزوئلا و ترکیه متحد می شوند؟

نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا در تهران با همتای ایرانی خود ابراهیم رییسی دیدار و گفت وگو کرد. وی پیش از سفر به ایران، در ترکیه که متحد چندین ساله ونزوئلاست، با رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور ملاقات کرد.
با توجه به ادامه غنی سازی اورانیوم و تهدید منطقه از سوی ایران و تهدید ترکیه برای تهاجم تازه به سوریه و تلاش آنکارا برای پیشگیری از پیوستن فنلند و سویدن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)، چنین به نظر می‌رسد که بین ایران – ترکیه و ونزوئلا اتحادی برای مقابله با امریکا و غرب، در حال شکل گیری است.
رییس جمهور ترکیه در دیدار با مادورو، تحریم های امریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد. اردوغان در کنفرانس مشترک خبری با مادورو، بر ادامه حمایت از کشور برادر ونزوئلا، تاکید کرد. ترکیه، رژیم خودکامه و اوباش سالار ونزوئلا را متحد ترکیه می‌داند چون آنکارا همه رژیم های خودکامه در سراسر جهان را متحد خود می‌داند.
با اینکه ترکیه از آشتی با اسراییل سخن می‌گوید اما در عین حال یونان را تهدید می‌کند و کردهای ترکیه را نیر به پاکسازی قومی تهدید می‌کند. ترکیه ضمن تضعیف ناتو، با روسیه همکاری نزدیک دارد. همه این مسایل باعث شده است تا اردوغان، ونزوئلا را دوست ترکیه معرفی کند. ترکیه می خواهد با کشورهایی که خارج از اقمار امریکا قرار دارند پیمان دوستی و همکاری ببندد.
دیدار مادورو از آنکارا با سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به پایتخت ترکیه همزمان بوده است.
مادورو، هنگامی به ترکیه و ایران سفر کرده که دولت امریکا از وی برای شرکت در کنفرانس سران کشورهای قاره امریکا دعوت نکرده است. همین مسئله نشان می‌دهد که دیدار رییس جمهور ونزوئلا با اردوغان و رییسی، ماهیت نمادین دارد. مادورو می‌خواهد متحد اصلی ایران و ترکیه در امریکای لاتین باشد. ونزوئلا، پهپادهای ساخت ایران را در اختیار دارد و از گسترش تجارت با این کشور استقبال می‌کند.
مادورو، پس از دیدار و گفت وگو با اردوغان به ایران سفر کرد و در تهران در دیدار با رییس جمهور ایران در باره مسائل مورد علاقه دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کرد. مادورو گفت ایران همواره با کشورهایی که سیاست خارجی مستقلی از امریکا داشته اند همکاری کرده است.
مادورو نیز همانند رییسی تحریم های امریکا علیه ایران را محکوم کرد. سخنگوی دولت ایران گفت که امریکا بیش از ۴۰ سال است ایران را تحریم می کند اما مردم ایران این تحریم را به فرصتی برای پیشرفت کشور خود تبدیل کرده اند.
ایران و ونزوئلا اکنون روی امضای سند همکاری ۲۰ ساله کار می کنند و از این سند به عنوان موافقتنامه‌ای راهبردی سخن به میان می آورند. موافقتنامه همکاری در زمینه هایی همچون انرژی، نیروگاه های حرارتی، تعمیر اساسی پالایشگاه ها، صادرات خدمات فنی و مهندسی، اقتصادی، دفاعی و نظامی. رییس جمهوری ونزوئلا گفت ما استفاده از تجربه تاریخی ایران و فناوری این کشور را به کانون اصلی توسعه همکاری های خود تبدیل خواهیم کرد. وی افزود در آینده بین تهران و کاراکاس، پروازهای مستقیم برقرار خواهد شد و ونزوئلا می تواند به یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان تبدیل شود.
سفر مادورو به منطقه، بیش از هر مسئله دیگری، رویدادی نمایدن محسوب می‌شود. ایران و ترکیه می خواهند نشان دهند که می توانند امریکا را از صحنه بیرون کنند. مادورو می خواهد به دولت بایدن نشان دهد که اگر از وی برای کنفرانس سران کشورهای قاره امریکا دعوت نمی کند وی به راحتی می تواند با رییس جمهوری ترکیه که عضو ناتو است و زمامداران ایران دیدار و گفت وگو کند.
دولت ترکیه با وجود فاصله گرفتن از غرب در سال های اخیر، به روابط خود با کشورهای غربی ادامه می‌دهد. دولت ترکیه با میزبانی از رییس جمهور ونزوئلا نشان داده است که به میزبانی رژیم های یاغی افتخار و از آنها در مخالفت با غرب استفاده می‌کند. این رفتار دولت ترکیه با ادعاهای وی برای آشتی با اسراییل مغایرت دارد.
چنین به نظر می‌رسد که ترکیه آماده است تا با ایران، ونزوئلا، روسیه و دیگر کشورها که مخالف سیاست خارجی امریکا هستند همکاری کند. با اینکه ونزوئلا تهدیدی علیه اسراییل محسوب نمی‌شود اما دیدار مادورو از تهران با توجه به اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتومی از برنامه غنی سازی اورانیوم ایران انتقاد کرده است، به سفر رهبر ونزوئلا به این کشور جنبه نمادین می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا