آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

آیا بایدن آنسوی افق را می‌بیند؟

مک‌کنزی گفت: «داعش و القاعده به دنبال بهره‌برداری از کاهش تلاش‌های (ضد تروریزم) ایالات متحده در افغانستان است تا به تقویت مجدد هواداران خود و افزایش توانایی آن‌ها برای طراحی و هدایت حملات خارجی هستند، ادامه دهد.»

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
به تاریخ ۱۴ اپریل ۲۰۲۱، رییس جمهور جو بایدن اعلام کرد که بر اساس توافقی که دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین امریکا با طالبان بسته، تمام نیروهای نظامی ایالات متحده را از افغانستان خارج می‌کند.
بایدن گفت: «ما در سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفتیم تا القاعده را ریشه کن کنیم و از حملات تروریستی آینده که از افغانستان علیه ایالات متحده برنامه‌ریزی شود، جلوگیری کنیم. هدف ما روشن بود. علت عادلانه بود. من معتقد بودم که حضور ما در افغانستان باید در وهله اول بر هدفی که رفتیم متمرکز شود. یعنی اطمینان حاصل کنیم که افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به میهن ما استفاده نخواهد شد.»
بدون شک، او در این مورد حق داشت. دلیل نهایی مداخله ما در افغانستان این بود که اطمینان حاصل کنیم این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به میهن ما استفاده نمی‌شود.
سپس، بایدن به امریکایی‌ها اطمینان داد که دولت او از «آنسوی افق» کار خواهد کرد تا مطمئن شود، این امر محقق می‌شود.
بایدن در این مورد گفت: «اما ما چشم خود را از تهدید تروریستی برنخواهیم داشت. ما توانایی‌های ضد تروریزم و دارایی‌های قابل توجه خود را در منطقه سازماندهی خواهیم کرد تا از ظهور مجدد تروریست‌ها جلوگیری کنیم، زیرا تهدیدی برای میهن ما از آنسوی افق است.»
بایدن ۱۱ سپتمبر ۲۰۲۱ را به عنوان آخرین مهلت خروج ایالات متحده از افغانستان تعیین کرد.
به تاریخ ۱۵ اگست، طا-لبان کابل را تسخیر کردند. به تاریخ ۲۶ اگست، بمب‌گذار انتحاری داعش ۱۳ سرباز امریکایی و بیش از ۱۵۰ نفر از مردم افغانستان را بیرون از میدان‌هوایی کشت.
به تاریخ ۳۰ اگست، جنرال کنت فرنک مک‌کنزی فرمانده ستاد مرکزی ایالات متحده اظهار داشت: «من اینجا هستم تا تکمیل خروج از افغانستان و پایان ماموریت نظامی برای تخلیه شهروندان امریکایی، اتباع کشورهای ثالث و افغان‌های آسیب پذیر را اعلام کنم. آخرین هواپیمای C-17 در ۳۰ اگست، بعد از ظهر امروز ساعت ۱۵:۲۹ به وقت ساحل شرقی از میدان‌هوایی بین‌المللی حامد کرزی بلند شد و آخرین هواپیمای سرنشین‌دار اکنون در حال ترک فضای هوایی افغانستان است.»
روز بعد، بایدن سخنرانی دیگری را از کاخ سفید ایراد کرد. بایدن گفت: «شب گذشته در کابل، ایالات متحده ۲۰ سال جنگ – طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا – را در افغانستان خاتمه داد.»
بنابراین، آیا بایدن تنها پس از اطمینان از اینکه «افغانستان به عنوان پایگاهی برای حمله مجدد به میهن ما استفاده نخواهد شد» دستور خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان صادر کرد؟
آیا او امریکا را از تروریست‌های مستقر در افغانستان مصئون نگه می‌دارد؟
در ماه فبروری، دفتر ریاست اطلاعات ملی «ارزیابی تهدید سالانه جامعه اطلاعاتی ایالات متحده» در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. این ارزیابی در مورد افغانستان و داعش مشاهداتی داشت.
در این ارزیابی آمده است: «تخاصم، شورش و بی‌ثباتی تقریباً به طور قطع فرصت‌های مستمری را برای گروه‌های تروریستی، برای عضوگیری، کسب منابع مالی و ایجاد یا گسترش پناه‌گاه‌های امن برای طراحی حملات – از جمله احیای پناه‌گاه‌های امن در افغانستان، فراهم می‌کند.»
این ارزیابی می‌افزاید: «تهدید داعش علیه افراد و منافع ایالات متحده احتمالاً در مناطقی که این گروه در آن حضور عملیاتی دارد، بیشترین میزان را خواهد داشت». با این حال، ایدیولوژی و تبلیغات داعش تقریباً حملات در غرب، از جمله در ایالات متحده را تشویق خواهد کرد.
این هفته، مک‌کنزی در کمیته خدمات مسلح مجلس سنا شهادت داد.
در شهادت خود، مک‌کنزی گفت: «داعش و القاعده به دنبال بهره‌برداری از کاهش تلاش‌های (ضد تروریزم) ایالات متحده در افغانستان است تا به تقویت مجدد هواداران خود و افزایش توانایی آن‌ها برای طراحی و هدایت حملات خارجی هستند، ادامه دهد.»
دب. فیشر سناتور جمهوری‌خواه از مک‌کنزی در این جلسه بازجویی کرد.
او گفت: «رییس جمهور بایدن از عملیات ضد تروریزم آنسوی افق به عنوان استراتژی جدید ما برای مقابله با تهدید تروریستی در افغانستان سخن می‌راند. جنرال مک‌کنزی، آیا از اگست سال گذشته تاکنون حمله‌ای را علیه اهداف داعش-خراسان در افغانستان انجام داده‌ایم؟»
جنرال مک کنزی پاسخ داد: «سناتور، ما هیچ حمله‌ای در افغانستان انجام نداده‌ایم.»
مک کنزی بعداً در جلسه استماعیه گفت: «به شما می‌گویم که از اول سپتمبر تاکنون هیچ حمله‌ای در افغانستان انجام نداده‌ایم. ما همچنان با دقت به نظارت از رشد داعش ادامه می‌دهیم. آن‌ها زمستان را پشت سر گذاشته‌اند. آن‌ها توانسته‌اند حملات بلندپایه‌ای را انجام دهند.»
وی افزود: «آن‌ها هنوز هم آرزوی حمله به ایالات متحده و شرکای مان را در خارج از این کشور دارند.»

ظاهر شکوهمند, [۳/۱۶/۲۰۲۲ ۴:۴۰ PM] اما نگران نباشید. رییس جمهور بایدن جلوی آن‌ها را از «آنسوی افق» می‌گیرد.

نویسنده

ترینس کفری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا