آخرین اخبارافغانستانتحلیل

آیا جنگ پهپادی امریکا تروریزم ایجاد می‌کند؟

برای مقابله با تروریزم، در واقع با تروریزم باید مقابله شود؛ نه این‌طور که ایالات متحده انجام می‌دهد؛ گرفتن جان بی‌گناهان

نویسنده: ایلین والش
منبع: نشنل انترست
مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
اوایل همین هفته، سه مقام بلندپایه نظامی ایالات متحده در کمیته خدمات مسلح مجلس سنا حاضر شدند تا در نخستین جلسات عمومی پس از خروج از افغانستان شهادت بدهند. لوید آستین وزیر دفاع، جنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک قوای مسلح و جنرال کنت مک‌کنزی رییس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با پرسش‌هایی در مورد موضوعات مختلف از توصیه‌هایی که به رییس جمهور ارایه کردند گرفته تا جزییات مربوط به حمله انتحاری در میدان‌هوایی بین‌المللی کابل مواجه شدند؛ حمله‌ای که ۱۳ عضو سرویس خدماتی امریکا و بیش از ۱۷۰ تن از مردم افغانستان را به کام مرگ کشاند. با این حال، آن‌ها زمان اندکی را صرف رسیدگی به حمله اشتباه پهپادی کردند که منجر به نابودی یک خانواده بی‌گناه افغان شد و همچنین سئوالات دیگری در مورد قابلیت و مسئولیت‌پذیری سیاست‌های حملات پهپادی ایالات متحده.
به تاریخ ۲۹ اگست، ایالات متحده آخرین حمله پهپادی جنگ ۲۰ ساله خود را در افغانستان انجام داد. بعد از ساعت‌ها نظارت، یک فرمانده تاکتیکی قوای هوایی به دستور مک‌کنزی موتر مردی مظنون به انتقال بمب‌گذار داعش را با موشک هدایت‌شونده هلفایر MQ-9 هدف قرار داد. در پی این حمله، دولت بایدن خیلی زود آن را «موفقیت پیروزمندانه» در مبارزه با تروریزم اعلان کرد. میلی آن را «یک حمله درست» خواند.
با این وجود، چند روز بعد خبرنگار تحقیقاتی نیویارک تایمز افشا کرد که راننده این موتر همدست داعش نبوده، بلکه کارمند دیرینه یک سازمان امدادرسانی امریکایی در کابل بود. «زمری احمدی» هدف این حمله، یک مرد افغانستانی بود که چهار روز قبل از مرگش درخواست پناهندگی به ایالات متحده داده بود و مواد مشکوکی که احمدی صبح آخرین روز عمرش بالای موترش بارگذاری کرده بود؟ بوتل‌های آب آشامیدنی تازه را به محله‌اش می‌آورد.
احمدی تنها افغان بی‌گناه نبود که در این حمله پهپادی اشتباه کشته شد. اعضای خانواده که هنگام بازگشت او به خانه از وی استقبال می‌کردند – سه فرزندش، سه فرزند برادرش، پسر کاکایش و دو دختر سه ساله دیگر – نیز هنگام اصابت موشک هلفایر جان خود را از دست دادند.
ایالات متحده از سال ۲۰۰۲ بدینسو، حملات پهپادی را علیه دشمنان خارجی انجام می‌دهد. دولت بوش از ۵۷ حمله در پاکستان نظارت کرد، دولت اوباما این تعداد را به ۵۴۲ حمله رساند و دولت ترامپ گزارش‌دهی در مورد شمار چنین حملات را کاملاً لغو کرد. با توجه به این روند، ایالات متحده احتمالاً اتکا به تکنالوجی پهپادی را برای هدف قرار دادن تروریستان در خارج افزایش می‌دهد، زیرا هم خطر کم‌تری برای پرسونل امریکایی دارد و هم نسبت به حضور نظامیان امریکایی در انجام عملیات‌ها، هزینه کم‌تری دارد.
دو تا از علنی‌ترین حمله‌ها با استفاده از موشک‌های هلفایر در سال‌های اخیر، شامل کشتن «جان جهادی» فرد خطرناک داعش در سال ۲۰۱۵ در سوریه و حمله ۲۰۲۰ که منجر به کشته‌شدن قاسم سلیمانی جنرال ایرانی و ابو مهدی المهندس در بغداد شد. نیازی به یادآوری خشم مردم در باره تصمیم دولت ترامپ برای انجام حمله دومی نیست؛ حمله‌ای که رهبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به خاطر مرگ صدها عضو خدماتی ایالات متحده هدف قرار داد.
پس، چرا خشم زیادی در مورد قتل هدفمند یک خانواده بی‌گناه با همان ابزار، بروز نکرد؟ و چرا پنتاگون با این ادعا که مواد منفجره ثانوی در داخل موتر وجود داشت، سعی مضاعف کرد تا آن را به عنوان یک عملیات موفقیت‌آمیز ضدتروریزم جلوه دهد؟ تا زمانی که دیگر نتوانست شواهد را انکار کند.
سرانجام، وقتی مک‌کنزی مجبور شد با این واقعیت روبرو شود که در واقع یک عامل داعش از بین نرفته، عذرخواهی کرد و اظهار داشت: «به عنوان فرمانده جنگ، من کاملاً مسئول این حمله و نتیجه غم‌انگیز آن هستم.» آستین دستور تحقیقات نیروی هوایی را در مورد این حمله صادر کرد و بازرس کل وزارت دفاع نیز به تازگی تحقیقات جداگانه‌ای را در این مورد آغاز کرده است. با این وجود، بیش از یک ماه از این حمله می‌گذرد، و هیچ فرد مسئول – رهبر سیاسی یا نظامی – کناره‌گیری نکرده است.

با توجه به این‌که دیگر هیچ سرباز امریکایی در افغانستان حضور ندارد، ارتش امریکا در سال‌های آینده احتمالاً بیشتر روی حملات پهپادی و قابلیت‌های «آنسوی افق» متکی خواهد شد. به منظور از بین‌بردن موفقیت‌آمیز تهدیدهای تروریستی و جلوگیری از تکرار چنین اشتباه مهلک در آینده، ایالات متحده باید بفهمد که اطلاعات، شناسایی یا تصمیم‌گیری در چه مواردی اشتباه بوده است. کسانی که مسئول شناخته می‌شوند باید پاسخ‌گو باشند. برای مقابله با تروریزم، در واقع با تروریزم باید مقابله شود؛ نه این‌طور که ایالات متحده انجام می‌دهد؛ گرفتن جان بی‌گناهان. این کار خوراک تبلیغاتی تروریستان برای سرباز‌گیری علیه ایالات متحده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا