آخرین اخبارآزادی بیانافغانستانحقوق بشررسانه‌هاسیاست

ابراز نگرانی یوناما از ادامه سرکوب فضای مدنی در افغانستان

خبرگزاری دید:‌ یوناما با نشر گزارشی می‌گوید که سرکوب فضای مدنی، نقض حقوق بشر، کشتارهای فراقانونی و بازداشت‌های خودسرانه همچنان در سراسر افغانستان ادامه دارد.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه(۱۹ ثور) با نشر گزارشی گفته است که نقض حقوق بشر، کشتارهای فراقانونی، تنبیه فزیکی، فضای مدنی و آزادی بیان به شدت در سراسر افغانستان محدود و سرکوب می‌شود.

در گزارش یوناما آمده است: برای جلب توجه مقامات حاکم به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر و درک تاثیراتی که محرومیت نیمی از جمعیت بر آینده افغانستان خواهد داشت، نیاز به یک واکنش واحد است.

این نهاد بین‌المللی بار دیگر به ممنوعیت کار و تحضیل زنان اشاره کرده و آن را در مغایرت و مخالفت با قوانین بین‌المللی و میثاق‌های حقوق بشری که سازمان ملل بر بنیاد آن بنا نهاده شده است، دانسته است.

یوناما در مورد حفاظت از افراد ملکی گفته است: حملات عمدی با استفاده از مواد تعبیه شده انفجاری، که بیشتر به گروه داعش نسبت داده می‌شود، علت اصلی آسیب رساندن به افراد ملکی در ماه‌های فبروری و اپریل بود که حداقل ۷۹ مورد تلفات افرادی ملکی (۱۳ کشته و ۶۶ زخمی) را به همراه داشت.

بقایای مواد منفجره جنگ نقش مهمی در صدمات افراد ملکی در ماه‌های فبروری و اپریل داشته است که باعث تلفات ۱۱۷ تن از افراد ملکی که بیشتر آن‌ها کودک بودند، گردیده است.

این سازمان خاطرنشان کرده است که کشتار فراقانونی افراد وابسته به دولت سابق ادامه دارد.

یوناما افزود: مقامات حاکم به سرکوب صداهای مخالف، به‌ویژه آن‌هایی که در مورد مسایل مربوط به حقوق زنان و دختران صحبت می‌کنند، ادامه می‌دهند.

بر بنیاد این گزارش، سازمان‌های جامعه مدنی گزارش داده‌‌اند که دیگر نمی‌توانند مجوز فعالیت خود را به عنوان یک انجمن، آن طور که مقامات حاکم با وزارت عدلیه خواستار هستند، تمدید کنند. آن‌ها اکنون ملزم به ثبت نام به عنوان یک سازمان غیردولتی در وزارت اقتصاد با هزینه بسیار بالاتر هستند.

در زمینه آزادی رسانه‌ها نیز سازمان ملل بیان داشته که مقامات حاکم اقدامات بیشتری را برای محدود کردن فعالیت‌های رسانه‌های مستقل میان ماه‌های فبروری و اپریل انجام دادند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا