آخرین اخباراجتماعافغانستان

اتحادیه اروپا برای رشد معارف در افغانستان ۲۵ میلیون یورو کمک کرد

خبرگزرای دید: اتحادیه اروپا برای رشد سکتور معارف در افغانستان از کمک ۲۵ میلیون یورویی خبرداده است.

اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه (۱۵ قوس) از کمک ۲۵ میلیون یورویی‌ به صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) برای بهبود مکان‌های آموزشی در افغانستان خبر داده است.

اتحادیه اروپا با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این کمک کیفیت زیرساخت ۳۸۵ مکتب را در افغانستان بهبود خواهد بخشید.

به گفته این اتحادیه، این پول در بخش زیرساخت‌ مکتب‌ها، بازسازی صنف‌های آموزشی، تهیه مواد آموزشی و ارائه آموزش برای آموزگاران صنف‌های ابتدایی به مصرف خواهد رسید.

در همین حال، یونیسف اعلام کرده است که این پول برای «بهبود مکان‌های آموزشی» ۲۰۰ هزار دانش‌آموز دختر و پسر در مکاتب ابتداییه دولتی در سراسر افغانستان به مصرف خواهد رسید.

در اعلامیه یونیسف آمده: «حدود نیمی از کودکان در افغانستان در مکتب نیستند، و برای آنهایی که در مکتب هستند، کیفیت یادگیری در میان پایین‌ترین‌ها در جهان است».

براساس سروی خوشه‌ای چند شاخص افغانستان در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ تنها ۱۳.۶ درصد از کودکان در صنف‌های دوم و سوم مهارت‌های ابتدایی خواندن را کسب کرده‌اند و ۱۸ درصد آنان مهارت‌های اساسی حساب را دارند.

این در حالی است که به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر دلسردی و کاهش حضور پسران در مکاتب افغانستان، دیدبان حقوق بشر، بامداد امروز چهارشنبه، ۱۵ قوس با نشر گزارشی ۱۹ صفحه‌ای تحت عنوان «مکاتب پسرانه هم شکست می‌خورند؛ تاثیر طا-لبان بر آموزش پسران در افغانستان» از نظام آموزشی و مکاتب افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا