آخرین اخبارافغانستانگزارش

احتمال سقوط چند ولسوالى در فاریاب


مسئولان امنيتی محلی در ولايت فارياب، از عدم توجه دولت مرکزی در قبال تقويت و تجهيز نيروهای امنيتى شکايت کرده، می‌گويند که اگر وضعيت به همين منوال ادامه پيدا کند، ممکن شماری از ولسوالی‌های اين ولايت سقوط کند.
شير محمد، فرمانده قطعه محافظت عامه مستقر در بند آبگردان ولسوالی المار، با بيان اين‌که از چند ماه بدين‌سو حملات طالبان مسلح، بالای مواضع نيروهای امنيتی در اين منطقه شدت يافته است، می‌گويد که تلفات و خسارات سنگين نيز به اين قطعه وارد شده است، اما اداره محلی فارياب و مقامات مرکزی توجه ندارند.
وی گفت که طی سه ماه اخير از جمله پرسونل ٢١٠ نفرى ۱۶ تن‌شان کشته و ۲۷تن ديگرشان زخمی شده‌اند، حدود ۱۰ پوسته کاملاً تخريب و بخشی از وسايط و تجهيزات نيز از کار افتاده است.
دادالله مشهور به دادی، يکی از فرمانده‌هان نيروهای خيزش مردمی در ولسوالی بلچراغ می‌گويد که سه هفته پيش چهار قريه استراتيژيک از جمله قورچی، تاش قلعه، قورغ و خواجه دراين ولسوالى، به دليل عدم توجه رهبری اين ولايت به دست طالبان مسلح سقوط کرد، اما طالبان تلاش دارند که بار ديگر در اين ساحه تجمع کنند.
شاه محمد، فرمانده پولیس ولسوالی کوهستان ولايت فارياب می‌گويد:” از يک هفته بدين‌سو پس از کشته‌شدن داکتر سعادت بيگزاد، فرمانده نيروهای خيزش مردمی با چهار فرد با نفوذش، طالبان مسلح چندين‌بار بالای اين ولسوال حمله کردند. ”
به گفته فرمانده پولیس ولسوالی کوهستان، از يک‌سال بدين‌سو اين ولسوالی در محاصره طالبان قرار دارد، مواد اوليه نيز چند برابر افزايش يافته است، و اگر دولت توجه نکند، اين ولسوالی سقوط خواهد کرد.
سيدشريف، سرپرست ولسوالی شيرين تگاب نيز می‌گويد که با سقوط چندين پوسته استراتيژيک در مناطق گورزاد، اسلام قلعه بخشی از شاهراه عمومی در کنترول طالبان قرار گرفته، با ايجاد چک پاينت موترها را تلاشی می‌کنند و مرکز ولسوالی را زير فشاور آورده‌اند.
سمونمل عبدالصمد، فرمانده پولیس ولسوالی گرزيوان می‌گويد:” حضور طالبان در اين ولسوالی گسترده است، تهديد بلند امنيتی وجود دارد، اگر نيروهای خيزش مردمی با دولت همکاری نکنند با ۳۰ نفر تشکيل پوليس دفاع از يک قريه ناممکن است. ”
وی افزود:” دولت نيروهای امنيتی را تقويت و تجهيز نمی‌کند، فرمانده‌هان خيزش‌های مردمی تشويق و حمايت نمی‌شوند، ناچار مصارف شان را از مردم بگيرند و اين امر باعث می‌شود که ذهينت‌های عامه را در برابر دولت تغيير داده زمنيه نفوس طالبان را مساعد سازد. ”
والی و فرمانده پولیس فارياب در اين خصوص حاضر به گفت‌وگو نشدند؛ اما جنرال جنت گل، فرمانده لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهين گفت که به خاطر عقب‌زدن تحرکات طالبان، تهديدات امنيتی در ولسوالی‌های ياد شده و راه‌اندازی عمليات براى سرکوب طالبان نياز به نيروهاى بيشتر است.
وی اطمینان می‌دهد که هیچ ولسوالی سقوط نخواهد کرد، چهار فروند هلیکوپتر آماده است تا در صورت نیاز از نیروهای امنیتی پشتیبانی کرده و مخالفان را هدف قرار دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا