آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

ادامه حملات خونین در کابل؛ غنی اعتراف کند ناتوان است

یک محفل عروسی در کابل در حالی پر از جسد می‌شود که یکی از درشت‌ترین مسئولیت‌های حکومت و شخص آقای غنی تامین امنیت و حفظ حیات شهروندان است.

دیده می‌شود که اوضاع از کنترول و مدیریت محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور خارج است. روز شنبه( ۲۶ اسد) آقای اشرف غنی که از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است خطاب به مردم کابل گفت که در پنج سال گذشته یک دست و پایش بسته بود و تنها با یک دست و پا حکومت کرده است.
شاید اشاره او به ریاست اجرایی در حکومت وحدت ملی باشد. اوضاع امنیتی و حملات خونین اخیر در کابل نشان می‌دهد که اوضاع از کنترول و مدیریت آقای غنی بیرون است. در تازه ترین مورد شنبه‌شب (۲۶اسد) در غرب کابل یک عروسی به سوک تبدیل شد. یک حمله کننده انتحاری خود را در داخل سالون عروسی منفجر کرد که بیش از ۶۳ تن کشته و ۱۸۲ تن دیگر زخمی شدند. گفته می‌شود در این محفل عروسی نزدیک به هزار تن شرکت داشته است.
طبق معمول ارگ و شخص آقای غنی این حمله خونین و غیر انسانی را محکوم کرد. تیم رسانه‌ای ارگ پس از حملات انتحاری و انفجاری در نوشتن اعلامیه‌ها بسیار فعال عمل می‌کنند. گروه طالبان نیز با صدور اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده و گفته انجام این حمله کار این گروه نبوده است.
آقای غنی در واکنش به این حمله که کل کابل را شوکه کرد، از جامعه جهانی خواست که در برابر این حمله سکوت نکنند و طالبان با نکوهش این حمله نمی‌توانند خود را تبرئه کنند. واقعیت سخن این است که آقای غنی نمی‌تواند با این گونه سخنان خود را تبرئه کند. نزد مردم افغانستان هیچ‌کس به اندازه اشرف غنی مسئول و پاسخ نیست. این در حالی است که یکی از شعار‌های انتخاباتی او در انتخابات ریاست جمهوری آتی که معلوم نیست برگزار می‌شود یانه، پاسخ‌گویی به مردم است. غنی در گام نخست در ارتباط به این حمله خونین و دیگر حملات باید به مردم پاسخ دهد. روزی نیست که ده‌ها فرد ملکی در کشور قربانی نشود. نهاد‌های امنیتی و کشفی کشور دیده می‌شود که در امور کاری شان سخت دچار مشکل‌اند و می‌توان گفت در قبال حیات شهروندان کشور بی اعتنا هستند. یک محفل عروسی در کابل در حالی پر از جسد می‌شود که یکی از درشت‌ترین مسئولیت‌های حکومت و شخص آقای غنی تامین امنیت و حفظ حیات شهروندان است.
اکنون از آقای غنی که کلی ادعا دارد، تقاضا داریم به ناتوانی خود در امر حکومت‌داری و تامین امنیت مردم اعتراف کند. به باور نویسنده، او مسئولیت اخلاقی دارد به ناتوانی خویش اعتراف کند و درعین حال از مردم معذرت نیز بخواهد. این آدم پر از ادعا باید قبول کند که دیگر زمان سپردن وعده‌های میان خالی گذشته است و با این رویکرد نمی‌تواند در افکار عمومی کشور خود را به عنوان یک رییس جمهور با مسئولیت معرفی نماید. در فرجام هیچ‌کس به اندازه آقای غنی نزد مردم مسئول نیست. متاسفانه نهاد‌های امنیتی و کشفی کشور بیشتر درگیر همایش‌های انتخاباتی تیم« دولت ساز» به نامزدی آقای غنی است. تیمی که معروف شده است به « تابوت ساز»

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا