آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

ادعای جان سوپکو در باره کمک‌های امریکا به افغانستان و امارت اسلامی

خبرگزاری دید: سر بازرس امریکا برای بازسازی افغانستان به کانگرس این کشور از نحوه ارایه کمک‌ها به مردم افغانستان هشدار داده و ادعا کرده که کمک‌ها از سوی طا-لبان سواستفاده می‌شود.

جان سوپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان روز گذشته در جلسه استماعیه کانگرس هشدار داده که نمی‌تواند تضمین کند میلیاردها دالر پول بشردوستانه مالیه دهندگان امریکایی به دست طا-لبان نمی‌افتد.

بازرس کل امریکا برای بازسازی افغانستان در اولین سری جلسات استماعیه کمیته نظارت مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهان در مورد ماموریت ایالات متحده در افغانستان ارزیابی‌های خود را ارایه کرد.

سوپکو: در حالی که امروز اینجا نشسته‌ام، نمی‌توانم به این کمیته یا مالیات دهندگان امریکایی اطمینان دهم که در حال حاضر به طا-لبان کمک مالی نمی‌کنیم. همچنین نمی‌توانم به شما اطمینان دهم که طا-لبان پولی را که ما می‌فرستیم از دست دریافت کنندگان مورد نظر که مردم فقیر افغانستان هستند، نمی‌گیرند.

در این جلسه بازرسان کل از وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده و بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان حضور داشتند.

سوپکو بیان داشته که دفتر او اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده است که نشان می‌دهد طا-لبان در حال حاضر کمک‌های مالی را به نفع خود استفاده می‌کنند.

وی از نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و بانک جهانی به دلیل نظارت ضعیف و شفافیت کم انتقاد کرد.

سوپکو افزوده است: من یک جنگجوی گرسنه طا-لبان را در تلویزیون ندیده‌ام، همه آن‌ها چاق، سرحال و شاد به نظر می‌رسند. من تعداد زیادی از کودکان افغان را که گرسنه هستند در تلویزیون می‌بینم، بنابراین نمی‌دانم که این همه بودجه کجا می‌رود.

سوپکو همچنین از قانونگذاران خواست تا وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده را تحت فشار قرار دهند تا با درخواست‌های مکرر او برای کسب اطلاعات موافقت کنند.

این ادعاها قبلا نیز از سوی مقامات غربی به ویژه امریکایی در باره بسته‌های کمکی هفته‌وار مطرح شده است، اما سخنگویان امارت اسلامی آن را به شدت رد کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا