آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

ازبیکستان: از طا-لبان به نشست اکو دعوت نشد چون رسمیت جهانی ندارند

خبرگزاری دید: ازبیکستان می‌گوید به دلیل این که جهان «امارت اسلامی» را به رسمیت نمی‌شناسد، از آن‌ها در نشست اکو دعوت نشده است.

این موضوع از سوی کاخ ریاست جمهوری ازبیکستان اعلام شده است.

شیرزاد اسدوف رییس دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری ازبیکستان به روزنامه ازبیکستان گفت: افغانستان یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی (اکو) است، اما به دلیل تغییرات سیاسی داخلی در این کشور در آگست ۲۰۲۱، این کشور به ‌طور موقت در فعالیت‌های این سازمان شرکت نکرده است.

سازمان همکاری اقتصادی، یک ساختار اقتصادی بین‌دولتی منطقه‌ای است که آذربایجان، افغانستان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و ازبیکستان در آن عضویت دارند.

این سازمان در سال ۱۹۸۴ توسط ایران، پاکستان و ترکیه ایجاد شد و دفتر مرکزی آن در تهران موقعیت دارد. افغانستان و هفت جمهوری استقلال‌یافته از شوروی سابق در سال ۱۹۹۲ به این سازمان پیوستند.

به گفته رییس دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبیکستان، مشارکت طا-لبان در فعالیت‌های اکو در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که بین کشورهای عضو این سازمان اجماع وجود داشته باشد و حکومت موقت آن‌ها از سوی جامعه جهانی مطابق با قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخته شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا