آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیل

از آرامش خاطر مقامات تا آموزش کودکان به سبک داعش

روند آموزش اطفال را در افغانستان توسط داعشیان باید از نطفه خنثی کرد. نگرانی‌های مردم، پولیس، مقام‌های سیاسی و حقوق بشری را باید جدی گرفت و تا فرصت هست، زمینه‌های تروریزم‎پروری را از شمال افغانستان نابود کرد.



افزایش تندروی و فعالیت‌های داعش در شمال افغانستان، از موضوعاتی است که برخلاف ادعای مقام‌های سیاسی کشور، آوازه آن به شکل فزاینده‌‌ای به گوش می رسد. در روزهای پایانی این هفته، مقام‌های محلی در جوزجان گفتند که ۳۰۰ کودک در ولسوالی درزاب توسط داعش آموزش نظامی می‌بینند.
گزارش‌های رسانه‌ای می‌رساند که بیش از ۸۰ درصد درزاب تحت تصرف گروه داعش است و فرایند سربازگیری آنان از میان کودکان جریان دارد.
در این باره حکومت محلی، مردم جوزجان و کمیسیون مستقل حقوق بشر در این ولایت، نیز نگرانی‌های شان را نسبت به داعشی شدن کودکان این جغرافیا اعلام کرده‌اند. رحمت الله حشر؛ ولسوال پیشین درزاب مستقیماً از روند شست‌وشوی مغزی اطفال این جغرافیا توسط داعش یادآور شده است.
فقر اقتصادی و نبود امنیت، عامل اصلی این فرایند خشونت‌بار عنوان شده است.
آموزش نظامی با طعم داعشی، از پروسه‌های خطرناک حلقه‌های تروریستی و دهشت‌افگنی در این کشور است. این وضع نشان می‌دهد که داعش در صدد بذر تخم تروریزم و افراطیت عمیق و جدی، در میان شهروندان افغانستان از مردم همین سرزمین هستند. آن‎ها می‌خواهند دشمنان آینده ملت افغانستان را در همین آب و خاک تربیت کنند.
روند آموزش اطفال را در افغانستان توسط داعشیان باید از نطفه خنثی کرد. نگرانی‌های مردم، پولیس، مقام‌های سیاسی و حقوق بشری را باید جدی گرفت و تا فرصت هست، زمینه‌های تروریزم‎پروری را از شمال افغانستان نابود کرد.
شرایط ناهمگون، فقر و بی‌سوادی مردم این سرزمین بهانه‌ بزرگی برای مخالفان افغانستان شده است تا بتوانند از این شرایط به نفع شان استفاده کنند.
اگر دولت افغانستان، به دورنمای این مسئله به عنوان یک چالش جدی و خطرناک فکر نکند، بدون شک افراطیت و عوامل خشونت‌های اجتماعی و جنگ نه تنها در درازمدت از این کشور از بین نخواهد رفت؛ بلکه درخت قتل و کشتار و انتحار ریشه‌دارتر خواهد شد.
این بر تیوریسن‌های نظامی و امنیتی افغانستان است که به دورنمای آموزش‌های نظامی کودکان توسط داعشیان به عنوان یک خطر بالقوه بیاندیشند و با طرح و تطبیق پلان‌های امنیتی و نظامی هدفمند، آموزشگاه‌ها و عواملی را که در این عرصه نقش دارند به صورت برنامه‌ریزی شده از بین ببرند؛ در غیر آن در آینده‌ نه چندان دور، با نسل ترور و داعش‌گرای دیگری مواجه خواهیم بود.
سید بصیر مصباح – خبرگزاری دید- تهران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا