آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

از تعلیق انتخابات تا اداره موقت؛ تکلیف ۳۱ حمل سال آینده اندکی روشن شده است

هر چند که در یک سال اخیر، هر ازگاهی صحبت از شکل‌گیری اداره موقت به میان می‌آمد. منابع سیاسی می گویند، مسئله تعلیق انتخابات ریاست جمهوری مرتبط به شکل‌گیری اداره موقت است.


این روزها بحث انتخابات ریاست جمهوری اندکی در برابر روند مصالحه با گروه طالبان رنگ باخته است. براساس جدول زمانی کمیسیون انتخابات، قرار است در ۳۱ حمل سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.
اما در اواخر هفته گذشته، با آغاز دور دوم ماموریت زلمی خلیلزاد، یکباره موضوع غالب که انتخابات ریاست جمهوری بود در سیاست کشور به حاشیه رفت و گفتمان تعلیق انتخابات ریاست جمهوری و ایجاد اداره موقت تبدیل به متن شد.
هر چند که در یک سال اخیر، هر ازگاهی صحبت از شکل‌گیری اداره موقت به میان می‌آمد. منابع سیاسی می گویند، مسئله تعلیق انتخابات ریاست جمهوری مرتبط به شکل‌گیری اداره موقت است.
ریاست جمهوری در واکنش به طرح اداره موقت گفته که انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن برگزار خواهد شد.
زلمی‌خلیلزاد، عصر دیروز در یک نشست خبری در کابل گفته که امیدوار هستیم پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار آینده با طالبان به توافق برسیم. این ابراز نظر آقای خلیلزاد، نشان می‌دهد که اکنون اولویت ایالات متحده امریکا، به نتیجه رساندن روند صلح است تا انتخابات ریاست جمهوری.
امریکا بزرگ ترین حامی کابل، پس از هژده سال حضور و هزینه در جنگ افغانستان، تلاش دارد تا این نبرد پایان یابد و گروه طالبان به توافق برسد. براساس گزارش‌ها، آقای خلیلزاد شش‌ ماه ماموریت دارد که روند گفت‌وگو با مخالفان مسلح دولت را سمت‌وسو بدهد. در وصف تمامی تلاش‌ها، موضوع مصالحه با طالبان بسیار غیر شفاف است.
جنرال دانفورد، رییس ستاد ارتش امریکا بر خلاف موقف گذشته این کشور در قبال جنگ افغانستان؛ گفته فکر نمی‌کند طالبان در این نبرد بازنده باشند.
از این سخن رییس ستاد ارتش امریکا به خوبی می‌توان فهمید که اولویت کاخ سفید آشتی با طالبان است نه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بهار آینده.
به باور نویسنده، حکومت افغانستان باید با امریکایی‌ها در روند گفت‌وگو با طالبان هماهنگ پیش برود. در حال حاضر، برای خیلی‌ها تعلیق انتخابات ریاست جمهوری و مصالحه با طالبان یک بحث گمراه کننده است.
حکومت افغانستان بایستی با حفظ دستاوردها و ارزش‌های دمکراتیک با گروه طالبان به نتیجه برسد.
درست است که صلح از نیازهای اساسی جامعه است ولی قیمت صلح باید تعریف شود. اینکه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صلح دست پیدا می‌کنیم یانه، منتظر خواهیم بود.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا