آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

استقبال پاکستان از جابجایی اعضای تی‌تی‌پی به شمال افغانستان

خبرگزاری دید: در پی آغاز روند انتقال اعضای تی‌تی‌پی از جنوب به شمال و غرب کشور، پاکستان از اقدام طا-لبان استقبال کرد.

آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته است که برای نتیجه‌گیری نهایی از انتقال طا-لبان پاکستانی به نقاط دوردست افغانستان، باید منتظر ماند.

درانی در مورد تصمیم طا-لبان مبنی بر انتقال جنگ‌جویان طا-لبان پاکستانی از ولایات مرزی گفته است: اما اگر این جابجایی تحریک طا-لبان پاکستان واقعاً اتفاق بیفتد و منجر به صلح در سراسر مرزهای ما شود، این یک تحول مهم خواهد بود و ما از آن استقبال خواهیم کرد.

پس از درخواست اسلام‌آباد از طا-لبان در افغانستان، این گروه روند انتقال هزاران خانواده‌ جنگ‌جویان تحریک طا-لبان پاکستانی (TTP)، از جنوب به شمال و غرب کشور را آغاز کرد؛ اقدامی که سیاسیون آن‌ را وزیرستان‌سازی و انتقال تروریزم به شمال از سوی طا-لبان عنوان کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طا-لبان گفته بود که این اقدام را به‌هدف کسب اعتماد مقام‌های پاکستانی در زمینه مبارزه این گروه با تروریزم فرامرزی انجام می‌دهند.

به باور پاکستان، طا-لبان پاکستانی حملات خود بر این کشور را در خاک افغانستان تحت کنترول طا-لبان برنامه‌ریزی می‌کنند.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طا-لبان در افغانستان، انجام حملات مرگ‌بار در پاکستان به یک امر معمول تبدیل شده است.

پیش از این، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در نشست انستیتوت صلح امریکا، خواستار به‌رسمیت شناخته شدن رژیم طا-لبان از سوی جامعه جهانی شده بود.

این مقام پاکستانی در حالی از رویکرد طا-لبان در زمینه مبارزه با تروریزم فرامرزی استقبال می‌کند که چندی پیش، کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی از رابطه تنگاتنگ طا-لبان با القاعده و تی‌تی‌پی پرده برداشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا