آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانرسانه‌هاگزارشمدیریت فرهنگی

تجلیل از روز جهانی آزادی مطبوعات در کابل/ زمینه دسترسی به اطلاعات در کشور فراهم شود

خبرگزاری دید: مسوولان کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان امروز به مناسبت گرامیداشت از سوم می روز جهانی آزادی مطبوعات از حکومت امارت اسلامی خواست که زمینه دسترسی به اطلاعات را در سراسر کشور فراهم نماید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دید در کابل؛ مسئولان در کميته مصئونیت خبرنگاران افغانستان روز پنجشنبه (۱۳ ثور) به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات می‌گویند که برخی از‌ مشکلات سد راه فعالیت رسانه‌ای وجود دارد که باید با همکاری دو جانبه میان امارت اسلامی و رسانه‌ها حل شود.

ذبیح الله سادات رییس طلوع‌نیوزبا اشاره به رسالت رسانه‌ها که اصل بی‌طرفی در بازتاب حقایق است  در این مراسم گفت: شماری از رسانه‌ها به طور غیر حرفه ای در نشر محتوای رسانه ای عملکرد داشته و شایعه پراکنی می کنند.

وی افزود؛رسانه‌ها می باید با رویکرد مستقلانه، از جناح بندی‌ها دوری نموده و رسالت رسانه ای خود بر مبنای بی طرفی را در بازتاب حقایق رعایت کنند.

سادات با اشاره به اینکه برای دسترسی به اطلاعات موانعی موجود است که با همکاری حکومت سرپرست و رسانه‌ها رفع می گردد وی در ادامه از امارت اسلامی خواست؛ سخنگویان  نهادهای حکومت سرپرست می باید اطلاعات را در اسرع وقت در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

عبدالقدیم ویار سرپرست کمیته مصئونیت خبرنگاران افغانستان در این مراسم اذعان داشت که با وجود این‌ که سکتور رسانه‌ای کشور در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی در زمینه‌ها مختلف کار خبرنگاری روبرو بوده است، یافته‌های کمیتۀ مصؤنیت خبرنگاران نشان می‌دهد که در سال گذشته شمار خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای مرد شاهد افزایش ۱۰ در صدی و شمار خبرنگاران زن شاهد افزایش ۱۷ در صدی بوده است.

 آقای ویار افزود که یافته‌های کمیته همچنان نشان می‌دهد که پس از تحولات ۲۰۲۱، ۲۱ رادیو، پنج آژانس خبری و سه تلویزیون، به فعالیت آغاز کرده است.

به گفته سرپرست کمیته مصئونیت خبرنگاران در سال گذشته، قضایای متعدد خشونت علیه خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ای ثبت شده و فعالیت شماری از رسانه‌ها تعلیق شده است. هم‌چنان، خبرنگاران در زمینه‌های دسترسی به اطلاعات و مصؤنیت با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند.

 وی افزود که کمیتۀ مصؤنیت خبرنگاران خواهان رسیدگی به قضایای خبرنگاران و رسانه‌ها بر اساس احکام قانون رسانه‌های همگانی و از طریق کمیسیون تخطی رسانه‌ها است.

از سوی هم حجت‌الله مجددی رییس اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان گفت که برای هماهنگی و بررسی مشکلات رسانه به بیش از ۳۰ ولایت کشور سفر‌ کرده است.

آقای مجددی افزود که هدف از این سفر بهبود وضعیت همکاری‌ میان نهادهای دولتی و رسانه بوده که نتیجه مثبت در پی داشته است.

از سوی دیگر شماری از خبرنگاران نیز با بر شمردن مشکلات در راستای جمع آوری گزارش، از مسوولان گفت که اطلاعات باید به موقع و کامل در اختیار خبرنگاران قرار‌ بگیرد.

فرحناز فریبرز خبرنگار طی سخنانی حضور خبرنگاران زن را در جامعه ضروری دانسته و گفت: “در اکثر ولایات متاسفانه شنیدن صدای زنان خبرنگار ممنوع است”.

این خبرنگار نیز از عدم دسترسی به موقع اطلاعات شکایت کرده و گفت که شماری از سخنگویان دولتی فقط با یک کلیب کوتاه بسنده کرده و از ارائه جزئیات خود داری می‌کنند که این باعث می‌شود کار خبرنگاران با مشکل مواجه شود.

وی از امارت اسلامی و نهادهای حامی رسانه‌ها خواست تا فرصت آموزش را برای زنان خبرنگار فراهم کنند.

در همین رابطه مسئولان کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای می‌گوید باید در روند تقویت اقتصادی رسانه‌ها تلاش صورت گیرد.

آنان بر اطلاع رسانی دقیق و بی‌طرف تاکید نموده گفتند که رسانه‌ها نباید صف بندی نماید.

در همین حال سخنگوی وزارت امور داخله امارت اسلامی تاکید کرد که حق دسترسی به اطلاعات مختل نخواهد شد و امارت اسلامی به خواسته های خبرنگاران و رسانه ها رسیدگی می کند.

گزارش‌گر: رسول شهزاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا