آخرین اخباراسلایدشومنطقه

اشتراک‌کنندگان نشست مسکو: بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد

در نشستی که به هدف تامین صلح در افغانستان و با اشتراک نمایندگان بیش از ۱۰ کشور در روسیه برگزار شده بود، بر حل بحران افغانستان از طریق «راه حل سیاسی» تاکید شد.

گفتنی است که در این نشست، نمایندگان کشورهای روسیه، افغانستان، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت کرده بودند.

اشتراک‌کنندگان در این نشست، بر حل بحران افغانستان از طریق«سازش ملی» تاکید کردند.

آنان تاکید کردند که بحران افغانستان، راه حل نظامی ندارد و  تنها راه برای حل و فصل اوضاع این کشور دستیابی به سازش ملی از راه‌های سیاسی مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

از سوی هم وزارت امور خارجه روسیه با نشر اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در این رایزنی نماینده امریکا هم دعوت شده بود، اما به دلیل نامعلومی حضور نیافت.

در اطلاعیه همچنان آمده است: موضوع اصلی دستور کار این نشست، هماهنگی تلاش‌های منطقه‌ای برای کمک به پیشبرد روند آشتی ملی در افغانستان به‌منظور برقراری هرچه زودتر صلح و آرامش در این کشور بود.

در بخش دیگر اطلاعیه تصریح شده است: شرکت‌کنندگان نشست در جریان تبادل نظر مشروح و صریح درباره وضع و دورنمای سیاسی- نظامی اوضاع افغانستان از تشدید تحرکات تروریستی در این کشور که منجر به افزایش خونریزی و مشکلات ملت افغانستان می‌شود، ابراز نگرانی کردند.

شرکت‌کنندگان نشست، بر حمایت خود از تلاش های دولت و نیروهای سیاسی و اجتماعی افغانستان در جهت برقراری صلح و آرامش تاکید و برای کمک همه جانبه به کابل در این زمینه اعلام آمادگی کردند.

در این نشست، همچنین از طالبان خواسته شد که از رویکرد رویارویایی مسلحانه صرف نظر کرده و به گفت‌وگوهای مستقیم با دولت افغانستان بپردازند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا