آخرین اخبارافغانستانجهانخبر های مهمسیاست

اعتراف توماس ویست: از مردم افغانستان به شکل کارآمد حمایت نکردیم

خبرگزاری دید: نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان پس از نشست ٢ روزه در لندن و با اشاره به قطع‌نامه اخیر شورای امنیت گفته که نماینده ویژه سازمان ملل می‌تواند با تمام جوانب در مورد مسئله افغانستان رایزنی کند.

توماس ویست نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، به تازگی در یک نشست خبری با اشاره به این که قطع‌نامه اخیر سازمان ملل «نیاز به تغییر در رویکرد دیپلماتیک» را نشان می‌دهد، گفته که این «فرصتی» برای طا-لبان نیز است.

ویست در مورد نشست لندن با نمایندگان ویژه کشورهای گروه-٧، به خبرنگاران نماینده سازمان ملل را «فردی توانمند» برای کار در افغانستان و برقراری ارتباط بین پایتخت‌های کلیدی توصیف کرد.

نشست لندن با حضور مقامات کشورهای مختلف بر «منافع مشترک» متمرکز بود.

ویست تاکید کرده که هدف سیاست ایالات متحده «پیشبرد منافع ایالات متحده» و «حمایت از افغانستانی‌ها» است.

به گفته وی، شورای امنیت در بهار سال جاری دریافت که رویکرد بین‌المللی کنونی در قبال افغانستان کارساز نبوده است.

ویست گفته است: ما از مردم افغانستان به شکلی کارآمد و واقع‌بینانه حمایت نکردیم و همچنین باید تغییراتی در رویکرد دیپلماتیک مان در قبال افغانستان ایجاد شود. بنابراین، این استقلال توسط هماهنگ کننده ویژه سه چیز بزرگ را می‌طلبد. یک، ادامه فارمت نشستی که دبیرکل سازمان ملل متحد در ماه می گذشته تشکیل داد و مذاکرات برای برگزاری دومین نشست با این فارمت در هفته‌ها و ماه‌های آینده جریان دارد.

وی افزوده است: دوم، ارزیابی مستقل خواستار تعیین یک هماهنگ کننده یا نماینده برای رهبری یک روند دیپلماتیک است که ادغام کامل افغانستان در سیستم بین‌المللی را در ازای عمل طا-لبان به تعهداتش پیش‌بینی می‌کند.

وی خاطرنشان کرده که منطقه و غرب در افغانستان اهداف مشترکی دارند.

تام ویست در مورد تعامل با افغانستان گفته است: ما سیاست تعامل با همه افغانستانی‌ها را داریم. و این شامل طا-لبان نیز می‌شود.

ویست: من فقط می‌خواهم بگویم که فکر می‌کنم این یک فرصت بزرگ برای افغانستان و همچنین برای طا-لبان است. ما به یک صدای منطقی قدرتمند نیاز داریم که منافع آن با منافع جامعه جهانی و همچنین منافع مردم افغانستان همسو باشد. ما به یک فرد توانمند نیاز داریم که نه تنها در افغانستان کار کند، بلکه در پایتخت‌های کلیدی در مورد دیدگاه همه در مورد مسیر عادی‌سازی کامل، مشورت شود.

نماینده امریکا همچنین گفته که دیگر کمک‌هایی مانند آرد و برنج و روغن کارساز نیست و باید از سکتور خصوصی برای ایجاد شغل و بهبود اقتصاد اقدامات صورت گیرد.

ویست در روز جهانی آموزش بر ضرورت آموزش در افغانستان تاکید و خاطرنشان کرده که زنان و دختران به مدت دو سال و نیم از آموزش متوسطه محروم بوده اند و بیش از ٨٠ درصد دختران افغانستان از تحصیل باز مانده و تحصیلات عالی تعطیل شده است.

ما همچنین با طا-لبان در مورد طیف وسیعی از مسایل مربوط به اجرای تعهدات امنیتی که آن‌ها به جامعه بین‌المللی داده‌اند، در ارتباط هستیم.

وی افزوده که در مورد ورود و خروج افغانستانی‌ها با مدارک معتبر، سیاست بانکی و مواد مخدر نیز با طا-لبان در تماس است.

نماينده ويژه امريكا در ادامه بیان داشته كه سياست امريكا دستيابی به اهدافش در افغانستان را نيز شامل می‌شود و اين امر شامل حفاظت و پيشبرد منافع امريكا و ادامه حمايت از مردم افغانستان است.

گفتنی است که طا-لبان در واکنش به قطع‌نامه اخیر شورای امنیت برای تعیین نماینده ویژه جهت گفت‌وگو با تمام جوانب گفته بود که در موجودیت یوناما نیازی به نماینده ویژه نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا