آخرین اخبارافغانستانسیاستگزارش

کارشناسان:

اعزام نیرو به بامیان برای سرکوب مخالفان است

رسول شهزاد- کابل
خبرگزاری دید: همزمان با اعزام نیروهای تازه نفس از سوی امارت اسلامی به ولایت بامیان، شهروندان می‌گویند که این اقدام طا-لبان برای جلوگیری از فعالیت‌های مخالفان است زیرا بامیان می‌تواند به عنوان قطب دیگر مقاومت علیه طا-لبان تبدیل شود.

 اعزام نیرو به بامیان

با اعزام ۱۵۰۰ نیرو به ولایت بامیان گزارش‌هایی از حملات نیروهای هوایی و زمینی طا-لبان به مواضع نیروهای مخالف در پنجشیر منتشر شده است که مسئولان امارت اسلامی این اقدامات را «عملیات پیشگیرانه» عنوان کرده‌اند.
با اعزام ۱۵۰۰ نیروی تازه از سوی امارت اسلامی به ولایت بامیان، هدف از اعزام این نیروها جلوگیری از بروز ناامنی احتمالی خوانده شده است.
محمد الیاس حمیدی در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که طا-لبان این نیروها را برای جلوگیری از شورش برخی حلقات در ولایت بامیان، اعزام کرده است تا بتواند پیش از بهار آینده ناامنی در برخی از نقاط کشور را مهار کنند.
آقای حمیدی دلیل برخی از اعتراضات مردمی در ولایت بامیان را عدم توجه دولت مرکزی عنوان کرده و گفت که بامیان یکی از ولایاتی است که در ۲۰ سال گذشته کمترین توجه به آن صورت گرفته است و مردم این ولایت در فقر زندگی می‌کنند.
ولایت بامیان یکی از ولایات مرکزی کشور است که به تازگی امارت اسلامی نیروهای تازه نفس را برای جلوگیری از ناامنی‌های احتمالی به این ولایت اعزام کرده است. اعزام نیروهای تازه به این ولایت نگرانی شهروندان بامیانی را در پی داشته است.
فواد نظری فعال مدنی در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که به نظر می‌رسد که طا-لبان می‌خواهند قبل از فرا رسیدن بهار عملیات پیشگیرانه‌ای را قبل از این که گروه‌های مخالف فرصت جنگ پیدا کنند، روی دست بگیرند تا از تحرکات نظامی احتمالی مخالفان در بهار جلوگیری کنند.
آقای نظری همچنان افزود که طا-لبان برخی از نقاط کشور را که احتمال بروز اختلافات از سوی مخالفان شان را داشته باشد شناسایی کرده و در پی آن است که بسترهای مدیریت این مناطق را در بهار آینده فراهم سازند.
وی افزود که با توجه به وضعیت جاری در کشور می‌توان گفت که طا-لبان هراس دارند که بامیان به خطر دوم بعد از پنجشیر برای شان تبدیل شود که این شرایط را برای شان دشوار می‌سازد.
این در حالی است که شماری از آگاهان در پیوند به اقدمات اخیر مقامات امارت اسلامی می‌گویند که ولایت پنجشیر به عنوان یک نقطه حائز اهمیت و استراتژیک در جنگ‌های ضد طالبان مطرح است.
این آگاهان می‌گویند: اگر چه به نظر نمی‌رسد بامیان در حال حاضر خطری را متوجه طا-لبان کند و احساس نشده که مردم این ولایت علیه طا-لبان قصد عملیات نظامی داشته باشند اما ممکن است به عنوان نقطه دوم احساس خطر برای طا-لبان مطرح باشد و گمان می‌رود که چنین وضعیتی را در مناطق دیگری مانند فاریاب، بدخشان و برخی مناطق دیگر هم شاهد خواهیم بود.
احد تنها یکی دیگر از شهروندان کابل در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که اعزام نیروها به ولایت بامیان به دلیل بروز برخی از تجمعات از سوی برخی حلقات مخالف امارت اسلامی صورت گرفته است.
آقای تنها افزود که طا-لبان با اعزام نیروهای تازه به ولایت بامیان می‌خواهد از هر گونه ناامنی در ولایت بامیان جلوگیری کنند تا ولایت بامیان به قطب دیگر مخالفت با امارت تبدیل نشود.
وی در مورد سفر ملا یعقوب مجاهد به ولایت پنجشیر گفت که جنگ‌های پراکنده در بخش‌هایی از ولایت پنجشیر جریان داشته که در روز سفر وزیر دفاع طا-لبان هفت چرخبال بر فراز این ولایت در پرواز بوده است.
آقای تنها افزود که حمید خراسانی برای تثبیت سنگرهای نیروهای جبهه مقاومت با چرخبال بر فراز پنجشیر کشت‌زنی می‌کرد.
این در حالی است که ولایت پنجشیر تنها ولایت افغانستان است که جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود و برخی از چهره‌های مخالف طا-لبان در آن قرار داد و هرازگاهی نیروهای طا-لبان عملیات‌هایی را برای پاکسازی این ولایت انجام می‌دهد.
خواستیم در مورد اعزام نیرو به بامیان نظر وزارت دفاع طا-لبان را نیز داشته باشیم ولی به رغم تماس‌های مکرر لطف‌الله حبیبی سخنگوی وزرات دفاع حاضر به پاسخگویی نشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا