آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

اعلام موجودیت «حزب ملی آزادی افغانستان» با تاکید بر حکومت داری غیر متمرکز

خبرگزاری دید: «حزب ملی آزادی افغانستان» با تاکید بر حکومت داری غیر متمرکز و با رهبری رحمت‌الله نبیل رییس پیشین امنیت ملی در دوره جمهوریت، اعلام موجودیت کرد. در منشور این حزب بر آزادی بیان، تکثر سیاسی و حکومت داری غیر متمرکز تاکید شده است.

روز دوشنبه ۲۶ جدی «حزب ملی آزادی افغانستان» به رهبری رحمت‌الله نبیل و با نشر منشور این جریان سیاسی اعلام موجودیت کرد.

در منشور «حزب ملی آزادی افغانستان» یکی از دلایل فروپاشی نظام‌ها در افغانستان، تمرکز قدرت در دست یک فرد یا گروه عنوان شده ‌و بر تشکیل نظام انتخابی و مردم‌سالار تاکید شده است.

در منشور «حزب ملی آزادی افغانستان» گفته شده است: «ما جمعی از شهروندان افغانستان با درک مسئولیت تاریخی در مرحله دشوار گذر زندگی شهروندان، برای برابری و آزادی همه و بازگرداندن اقتدار سیاسی به مردم که صاحبان اصلی آن است با استفاده از روش‌ها و وسایل مختلف در مبارزه سیاسی، حزب ملی آزادی افغانستان را تشکیل داده‌ایم».

حکومت‌داری غیرمتمرکز

در منشور این حزب تازه تشکیل بر حکومت‌داری غیرمتمرکز تاکید شده است.

بر اساس منشور «حزب ملی آزادی افغانستان» یکی از دلایل فروپاشی نظام‌ها و سقوط حکومت‌ها در افغانستان، تمرکز قدرت تصمیم‌گیری در دست یک فرد به عنوان رئیس دولت یا گروه محدود فکری و خانوادگی بوده است.

در بخشی از منشور آمده است که قدرت تصمیم گیری، هم در رده‌های مدیریت سیاسی و پالیسی‌سازی و هم در رده‌های اداری و حکومتداری برای ارایه و تامین خدمات عامه، باید به صورت افقی بر مبنای قوانین کارا توزیع و غیرمتمرکز ساخته شود.

همچنین در ا ین منشور آمده است: «افغانستان آینده کشوری است که دارای نظام دولتی جمهوری مبتنی بر ارزش‌های جهان‌شمول و پذیرفته‌شده شهروندی و مردم‌سالار خواهد بود».

بر اساس راهکار پیشنهادی این حزب، نخست نیاز است تا سلسه گفت‌وگوها بین شهروندان افغانستان تحت مدیریت خود آنان و با حمایت سازمان ملل و دیگر نهادهای علاقمند و موثر بین‌المللی برای رسیدن به اجماع ملی و توافق روی میکانیزم عملی دوره گذار یا انتقالی راه‌اندازی شود.

به باور این حزب تازه تاسیس، به‌ دلیل نبود یک حاکمیت مشروع و مقتدر، افغانستان به پناه‌گاه امن گروه‌های تروریستی بدل شده است.

در همین حال، در اعلامیه‌ای که توسط آقای نبیل منتشر شده، گفته شده است که شورای رهبری حزب در منشور کوتاه‌مدت نخست خواستار یک دوره انتقالی کوتاه‌مدت شده و سرانجام استقرار نظام سیاسی مشروع را هدف قرار داده است.

پس از تسلط مجدد طا-لبان بر افغانستان، پیش از اعلام موجودیت حزب ملی آزادی افغانستان، دست کم سه جریان سیاسی اعلام موجودیت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا