آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

اتمر:

افزایش خشونت‌ها مردم را به روند صلح بی‌باور ساخته است

وزیر امور خارجۀ کشور می‌گوید که تداوم نا امنی و کشتارهای هدفمند از سوی طالبان اعتماد مردم نسبت به گفت‌وگوهای جاری صلح در دوحه را خدشه‌دار می‌سازد.


به گزارش خبرگزاری دید، وزارت خارجه، با نشر خبرنامه‌ای امروز پنجشنبه (۲۵جدی)اعلام کرده است که حنیف اتمر در یک تماس تیلفونی با خانم «آن لینده» وزیر خارجه سویدن در مورد تازه‌ترین تحولات و چالش ها در روند صلح افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.
در این تماس تیلفونی، آقای اتمر گفته: «کابل به تعهدات خود در پیوند با روند صلح پابند بوده و توقع دارد تا دولت سویدن در همکاری و هماهنگی با شُرکای منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس دولت افغانستان و مردم این کشوررا همراهی کنند».
وی افزوده که افزایش خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند خبرنگاران وفعالان سیاسی با آغاز دور دوم مذاکرات صلح به اوج خود رسیده و تداوم ناامنی و کشتار غیرنظامیان، از اعتماد مردم افغانستان به مذاکرات دوحه کاسته و فرآیند صلح را می‌تواند با مشکلات و چالشهای جِدی مواجه سازد.

آقای اتمرتاکید نموده که «حفظ و تقویت دستاوردهای بیست سال گذشته در پیوند به حقوق بشر، حقوق زنان، تقویت نهادهای دموکراتیک و حاکمیت قانون از اولویت‌های حکومت جمهوری اسلامی افغانستان است».
آن لینده ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت افغانستان در راستای مذاکرات صلح، گفته که گفت‌وگوها در دوحه باید روی آتش‌بس متمرکز باشد، زیرا افزایش خشونت‌ها مایهٔ نگرانی عمیق برای سویدن و سایر شرکای بین‌المللی افغانستان است.
وی تأکید کرده که مشارکت معنادار زنان در روند صلح نه‌‌تنها برای استکهلم، بلکه برای سایر کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا مهم است.
این در حالی است که همزمان با ادامۀ گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیئت‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان در قطر، خشونت‌ها همه‌روزه از شهروندان کشور قربانی می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا