آسیای میانهاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثایرانتحلیلحقوق بشر

افغانستان و ایران؛ جهان مشترک با دشمنان مشترک

خبرگزاری دید: اهمیّت ایران برای انتخاب مقصد پناه‌جویان افغانستان، ریشه در اشتراکات دیرینه تاریخی، زبانی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و … دارد. به نوعی وجود این اشتراکات، جمهوری اسلامی ایران را در اولویت مقصد مهاجرت پناه‌جویان کشورمان قرار داده است.

مهاجرت، جز لاینفک زندگی اجتماعی در جهان است. این پدیده بنا بر عوامل مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی گستره زندگی آدمی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
از دیرباز، بنا بر عوامل مختلف پدیده مهاجرت گریبان‌گیر افغانستان است. سیل پناه‌جویان مردمان کشورمان سال‌هاست که به سوی کشورهای دور و نزدیک گسیل هستند و در این میان جمهوری اسلامی ایران یکی از اهداف اصلی مهاجرت و اسکان مجدد برای اتباع کشور بوده است. اهمیّت ایران برای انتخاب مقصد پناه‌جویان کشور، ریشه در اشتراکات دیرینه تاریخ، زبانی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی و … دارد. به نوعی وجود این اشتراکات، جمهوری اسلامی ایران را در اولویت مقصد مهاجرت پناهجویان کشورمان قرار داده است.

از یکسو، جمهوری اسلامی ایران نیز از دیر زمان و در برهه‌های مختلف، دامان میزبانی خود را برای شهروندان کشورمان به نیکی گسترانیده است. با وجود مشکلات متعددی که پدیده مهاجرت و مهاجر پذیری می تواند برای کشور مقصد، به دنبال داشته باشد اما جامعه سیاسی و مردم ایران در این مسیر با مردم کشورمان همواره همراه بوده اند.

بدین لحاظ بدیهی ست که در این میان دشمنان مشترک نیز تلاش می‌ورزند تا با استفاده از ترفندهای مختلف، تلاش کنند تا در مخدوش کردن اذهان عامه، به دنبال مقاصد شوم در درون جامعه با هدف مهاجرت، آستین بالا بزنند همانطور که در موضوع اخیر( سید مهدی موسوی) نیز از تمام امکانات خود برای ایجاد شکاف میان این دو ملت استفاده نمودند.
در این جای شکی نیست که در کنش‌های اجتماعی فردی نمی‌توان، رفتار فردی تک تک شهروندان یک کشور در ساختارهای مختلف اجتماعی و دولتی مورد کنترل قرارداد.

تخطّی عضو نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با تبعه افغانستان به نام سید مهدی موسوی در اصل خود، قابل انتقاد است اما این بدان معنا نیست که سیاست حاکم در ایران نیز در برخورد با اتباع افغانستان چنین باشد، زیرا همانطور که اشاره شد عملکرد فردی عضوی از یک جامعه را نمی توان منوط به نگاه جمعی یک جامعه پنداشت.
تأکید مقامات جمهوری اسلامی ایران بر رعایت حقوق انسانی شهروندان افغانستان در ایران و تقبیح عملکرد برخی از عناصر خاطی شان نیز خود مؤیّد گفته‌های بالاست. نظام ایران همواره خود را در کنار مردم افغانستان دیده و اعلام داشته اند که در تمامی معادلات سیاسی، خواست مردم افغانستان در اولویت است.

از یکسو؛ نمی توان وقوع یک حادثه را از یک زاویه مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. هجوم سیل‌آسای اتباع کشور به سوی ایران، قطعا برای این کشور نیز هزینه‌های گزافی را به دنبال خواهد داشت که تلاش دارند به نحو احسن با مشارکت مردمی من جمله خود اتباع افغانستان آن را مدیریت نمایند.
موضوعاتی چون کنترل و ثبات امنیتی داخلی، اوضاع اقتصادی، صحت، آموزش، تحصیل و … از مواردی ست که با افزایش مهاجرین افغانستان به ایران همواره جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار داده است اما دولت و ملت ایران تا آخرین حد همواره تلاش ورزیده اند که از این مشکلات با مشارکت جمعی عبور کنند و تسهیلات کامل رفاهی را برای هموطنان‌مان در ایران مهیا سازند.
در این میان دشمنان مشترک، غرب و آمریکا و وابستگان‌شان در منطقه که باعث و بانی اصلی فروپاشی نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورمان است تلاش می‌کنند که تا با سر دادن شعارهای نمادین حقوق‌بشری و تحریک اذهان عامه مناسبات دیرینه و نا گسستنی دو ملت را مخدوش سازند. آنها( آمریکا وغرب) به خوبی می دانند که اگر تفرقه افکنی شان به ثمر بنشیند بازهم هموطنان ما در ایران بیشترین آسیب را خواهند دید اما بازهم دست از خصومت خود بر نمیدارند.

در چنین مواقعی می‌طلبد تا با خویشتن داری و عدم استفاده از احساسات شخصی و همچنین مد نظر داشت تمامی اشتراکات دیرینه و تاریخی که دو ملّت با یکدیگر دارند، در عین حال با مطالبه‌گری از ساختارهای عدلی و قضایی در برخورد با ناقضان حقوق انسانی، خود را با روند ساختار قانونی همراه سازیم.
مردم دو کشور افغانستان و ایران پیوندهای نا گسستنی کهن دارند که این اشتراکات در جهان مشترک، دشمنان مشترک را نیز در پی دارد.

واعظی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا