آخرین اخباراسلایدشوجنگجهانحقوق بشر

المالکی : مردم فلسطین با پاکسازی قومی، آپارتاید یا نسل‌کشی مواجه اند

خبرگزاری دید: وزیر امور خارجه فلسطین در جلسه دیوان کیفری بین‌المللی – دادگاه لاهه- اعلام کرده است که نسل‌کشی جاری در غزه نتیجه چندین دهه “معافیت از مجازات” رژیم اسرائیل است. وی افزود؛ مردم فلسطین در معرض پاکسازی قومی، آپارتاید یا نسل‌کشی قرار دارند.

 ریاض المالکی، وزیر امور خارجه فلسطین در جلسه دیوان کیفری بین‌المللی گفته است: نسل‌کشی جاری در غزه نتیجه چندین دهه “معافیت از مجازات” رژیم اسرائیل است. وی پایان دادن به مصئونیت اسرائیل را یک “ضرورت اخلاقی، سیاسی و قانونی” دانست.

المالکی دراین نشست، به بحران انسانی در منطقه به دلیل حملات رژیم اسراییل به غزه اشاره کرد و افزود: “من در مقابل شما ایستاده‌ام در حالی که ۲.۳ میلیون فلسطینی در غزه که نیمی از آن‌ها کودک هستند محاصره، بمباران، کشته، معلول، گرسنه و آواره شده‌اند.”

او با اشاره به این که بیش از ۳.۵ میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری از جمله قدس شرقی در معرض استعمار سرزمین‌های خود و خشونت نژادپرستانه قرار گرفته‌اند، تصریح کرده است: “در فلسطین می‌توانید تمام زندگی خود را به عنوان پناهجو سپری کنید و از حیثیت و زندگی خود محروم شوید.”

المالکی با تاکید بر این که فلسطین سرزمینی بدون مردم نیست، افزود: دراین جغرافیا زندگی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی وجود داشت.

وی با نشان دادن تصاویری از روند زندگی در فلسطین قبل از اشغال اسرائیل، بیان داشته : مردم فلسطین در معرض پاکسازی قومی، آپارتاید یا نسل‌کشی قرار دارند .

المالکی با یادآوری این که حق تعیین سرنوشت همه مردم در منشور سازمان ملل تضمین شده و به جهانیان وعده داده شده است که از استعمار و تبعیض نژادی نجات پیدا کنند، خاطرنشان کرد: با این حال فلسطینی‌ها چندین دهه است که از این حق محروم هستند.

جلسه‌های دادرسی در دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، پایتخت هالند آغاز شده و عواقب حقوقی اقدامات رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین  به بحث گرفته می‌شود.

ریاست هیئت فلسطین را ریاض المالکی، وزیر امور خارجه برعهده دارد و ریاض منصور نماینده دایم فلسطین در سازمان ملل متحد نیز در این هیئت حضور دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا