آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

امریکا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد نمی‌کند

خبرگزاری دید: مقام‌های امریکایی گفته‌اند که دولت جو بایدن تصمیم گرفته هیچ مقداری از ٧ میلیارد دالر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد نکند.

امریکا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد نمی‌کند

روزنامهٔ وال استریت ژورنال به تازگی با نشر گزارشی نوشته است که دولت جو بایدن پس از کشته شدن ایمن الظواهری رهبر شبکهٔ القاعده توسط طیاره بی‌سرنشین امریکا در کابل، گفت‌وگو را با طا-لبان در مورد آزادی این دارایی‌ها به حالت تعلیق در آورده است.
این روزنامهٔ امریکایی همچنین گفته است که تصمیم دولت جو بایدن نشانه‌های اولیه پیشرفت در مذاکرات میان ایالات متحده و طا-لبان را به عقب بر می‌گرداند و ضربه‌ای به امید بهبود اقتصادی در افغانستان وارد می کند، زیرا یک سال پس از حکمرانی طا-لبان، میلیون‌ها شهروند این کشور با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.
توماس ویست‌ نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان نیز گزارش داده است که ما مطمین نیستیم که این اداره [بانک مرکزی افغانستان] دارای سیستم محافظتی و نظارتی باشد که دارایی‌ها را به گونهٔ مسئولانه مدیریت کند.
این مقام ارشد ایالات متحده همچنین گفته است: نیازی به گفتن نیست که پناه دادن طا-لبان به ایمن الظواهری، رهبر القاعده،‌ نگرانی‌های عمیقی را در مورد انحراف این وجوه مالی به گروه‌های تروریستی بیشتر می‌سازد.
در همین حال، یک سخنگوی قصر سفید گزارش داده است که حکومت ایالات متحده با سایر کشور‌های خارجی در تعامل است تا راه‌هایی جستجو شود که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به گونه‌ای به نفع مردم این کشور مصرف شود که طا-لبان از آن مستفید نشوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا